VG, minsann!



Senaste veckan har gått i b-uppsatsens tecken. Förra fredagen gjorde vi de sista korrigerarna på vår uppsats, med titeln Skillnader i miljöbeteende beroende på syskonplacering: en enkätundersökning, och skickade sedan in den på söndagen efter en sista korrekturläsning. Vi kände oss nöjda redan då och ännu nöjdare var vi efter gårdagens oppositionsseminarium då vi lyckades försvara vår egen uppsats på ett utmärkt sätt och dessutom fick till en riktigt bra opposition. Vi tyckte, lite lätt skrytsamt, att vi var bäst och redan idag kom betyget - VG. Tack, tack!

Ämnet för uppsatsen var inget vi egentligen brann för utan det kom som förslag från vår handledare och i brist på annat sa vi OK. Det visade sig dock bli riktigt intressant och jag skulle gärna läsa ännu mer om syskonplaceringsforskning. Synd att det inte finns någon liten distanskurs med den inriktningen. Om någon som läser detta blir nyfiken rekommenderas Schönbecks Äldst, yngst eller mittemellan. Man nickar igenkännande åt många av personlighetsdragen hos olika syskonplaceringar och lär sig nya saker som att jag inte bara har en lillebror utan att han dessutom är min pseudotvilling och att vännen MM räknas som funktionellt endabarn. Hade ingen aning om detta för fem veckor sedan!

Kommentarer
Postat av: Jennie

GRATTIS!!!



Låter som ett väldigt intressant ämne.

Ska kanske kolla upp den boken.

2010-06-05 @ 12:26:53
Postat av: blogg_bohemen

Tack! Du är också pseudotvilling med din bror (om det skiljer mindre än 18 månader mellan syskon räknas de som pseudotvillingar). Tydligen skall våra bröder vara glada för att deras syster föddes först, annars hade det inte varit lätt för dem. Men det visst vi ju redan! :)

2010-06-05 @ 20:27:26
Postat av: Västmanländskan

Grattis!

Då är visst jag pseudotvilling med min bror, men kanske bara lite för det är precis 18 månader mellan oss. Men han är äldst.

2010-06-06 @ 08:06:30
URL: http://V
Postat av: Maria

Grattis till VG:t. Spännande ämne med syskonplacering. Har hört förut att jag räknas som ensambarn eftersom bror är så många år äldre.

2010-06-09 @ 09:27:14
Postat av: Maria

Grattis till VG:t. Spännande ämne med syskonrollen beroende på placering. Har hört förut att jag räknas som ensambarn då bror är så pass många år äldre.

2010-06-09 @ 09:29:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0