studietankar i sommartid




Medan regnet strilar ned och friidrotts-VM pågår i bakgrunden, sitter jag och funderar lite över det här med studier efter att ha avverkat ytterligare en distanskurs och nosat lite på sociologiämnet. Jag började mina högskolestudier i Karlstad, fortsatte sedan med en lärarutbildning vid Högskolan Dalarna och har som bekant suttit på skolbänken vid Linnéuniversitet det senaste läsåret. Däremellan har jag hunnit med distanskurser via tre olika lärosäten och skall läsa ytterligare en distanskurs till hösten. Men vad tycker jag egentligen är bäst, kurs på plats eller via distans?

Fördelarna med distanskurser är att det ger mig möjlighet att ta del av flera olika lärosätens utbud, jag är inte beroende av att kunna åka dit. Studierna via distans är också friare, eftersom jag helt styr över hur och när jag bedriver sina studier. Många av distanskurserna ges också på halvfart eller kvartsfart vilket gör det möjligt att studera samtidigt som jag arbetar. Nackdelarna hänger samman med fördelarna. Att inte behöva åka på föreläsningar gör också att man går miste om det där lilla extra som spontana frågor och svar, samtalen under fikarasten, det personliga mötet med föreläsaren. Det kan också vara lite svårt med disciplinen, plötsligt kommer man på att en uppgift skall in och så slänger man ihop något och skickar in. Jag upplever det också som att det är lättare att bli godkänd på distanskurserna, men det kanske bara är för att ingen föreläsare har skrämt upp mig genom att säga "det kommer att bli en svår tenta, så plugga flitigt", eller så hänger det samman med det faktum att jag har lättare för att skriva pm och analyser än tentor. En annan faktor kan vara att jag alltid väljer kurser på A-nivå.

Kan jag välja så föredrar jag nog trots allt en kurs där jag faktiskt får "gå på föreläsningar", men distanskurserna är ofta roliga små nisch-kurser så jag kommer garanterat fortsätta att läsa sådana. Det kan ju dessutom vara lite kul att se hur många högskolor/universitet man kan samla på sig studiemässigt! :)

Vad tycker ni? Distans eller på-plats-kurser? Har ni läst någon spännande distanskurs som ni vill tipsa om?


Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Jag är nog ändå för kurser på plats. Det är kul att få diskutera med kurskamrater och det är lättare att hålla studiemotivationen uppe när man ska sitta på föreläsningar och prata om det som står i kursböckerna. Men med det sagt har jag läst en bra distanskurs på KTH: Digital kompetens och lärande - IKT och pedagogik för det 21:a århundradet

2010-08-08 @ 16:40:48
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

IKT-kurs skulle jag verkligen behöva! Tack för tipset! Kurs på plats är faktiskt oslagbart. Jämfört med distanskurser har de många mervärden.

2010-08-11 @ 22:19:11
Postat av: Jennie

Jag håller med dig, kurs på plats är bäst då jag gillar föreläsningar (dvs om det är en bra föreläsare). Men distanskurser har passat mig bra då jag jobbar och inte har någon högskola/universitet på orten. Närmaste ligger ca 7 mil från där jag bor. Den senaste distanskursen som jag läste var vid Uppsala universitet. Det var trevligt de 2 gånger som vi träffades. Sedan hade vi kontakt via datorn, Skype. Det var bra då man fick diskutera med andra samt för studiedisciplinen.

2010-08-15 @ 20:19:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0