att människan levde - maria larssons eviga ögonblick

Att människan levde : Maria Larssons eviga ögonblick

Såg aldrig filmen, men nu har jag i alla fall lyssnat på Agneta Ulfsäter-Troells Att människan levde - Maria Larssons eviga ögonblick. Genom intervjuer med Maja, dotter till bokens Maria, född 1901 berättar Ulfsäter-Troell om kvinnorna i sin släkt och deras hårda liv under första hälften av 1900-talet. Fattigdom, sprit och ett Sverige och Göteborg i förändring.

Det är inte på något sätt dåligt, men som alltid så saknar jag romangenrens utsvävningar. Det blir fakta med en gnutta känsla, och jag vill så gärna veta mer om hur människorna kände, vad de drömde om, hur de upplevde sina liv. Kanske borde läsa mer biografier för att öva mig på, och kanske börja uppskatta, avsaknaden av utsmyckningar i texten. Några förslag?


Kommentarer
Postat av: C

föreslår en mittemellangenre: 'syndafall i wilmslow' av david lagercranz. halvfiktiv biografi för anglofiler. tweedkostym och thé minns jag bestämt, bulldogg inte säkert : )

2010-01-23 @ 15:35:51
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0