ers majestäts olycklige kurt

Ers Majestäts olycklige Kurt : en roman med verklighetsbakgrund

Jag har nu lyssnat klart på årets bästa ljud-bok; Ers majestäts olycklige Kurt, inläst av Helge Skoog och skriven av Lena Ebervall och Per E Samuelsson. Jag skulle kunna hylla den i all oändlighet för trots att den är lång blir den aldrig trist, utan jag blir snarare mer och mer fascinerad ju längre in i denna verklighetsbaserade roman jag kom och kände att jag bara ville veta mer och mer för var minut.

Kurt Haijby och kung Gustav V hade på 30-talet ett homosexuellt förhållande med varandra och bakom kulisserna pågick, efter att affären blivit känd, ett intensivt och allt mer rättsvidrigt spel för att förhindra att relationen blev känd även för allmänheten. Haijby levde en tid gott på pengar som hovet betalar ut för att hålla honom borta och han köpte bland annat ett slott i Närke. Hans bittre fienden överståthållaren gav sig dock inte, han ville till vilket pris som helst se Haijby dömd och drog sig inte för något och efter ett par decenniers förföljelse fick han också sin vilja igenom.

I boken möter vi också Anna Haijby, kvinnan som ständigt står vid sin Kurts sida och uthärdar allt med en oändlig kärlek. Om henne skulle jag vilja att det skrevs en egen bok, ett garanterat intressant kvinnoporträtt. 

Kommentarer
Postat av: Marie

Å den ska jag komma ihåg (jag har alltid en ljudbok när jag promenerar).

2010-12-20 @ 12:16:47
URL: http://enochannanbok.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Allt är bra med denna ljudbok, utom Skoogs danska uttal! :)

2010-12-20 @ 19:22:16
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0