bokslut 2010




Min vana trogen gör jag även ett år ett bokslut och en liten sammanställning över det gångna bokåret. I år har jag läst ovanligt många facklitterära böcker (13 stycken) och det tänker jag nog fortsätta med även nästa år, i alla fall i liten skala. Ljudböcker har det inte blivit så många (6 stycken), men å andra sidan har jag lyssnat på desto fler radiodokumentärer där P3-dokumentären om sjukhusmorden är den som fascinerat mig mest. Skönlitterära böcker har självklart dominerat läsningen, och så tycker jag att det skall vara för för mig är läsning först och främst ett nöje (och därför har jag inte heller räknat in kurslitteratur i antal lästa böcker). 58 skönlitterära böcker är slutsumman. Totalt antal lästa och genomlyssnade böcker är 77 vilket är 14 fler än förra året. Jag är nöjd.

Årets favoritförfattare: Cilla Naumann och Anne Tyler
Årets svenska deckarförfattare: Håkan Östlundh (samma som förra året, jag vet, men han är väldigt bra!)
Årets utländska deckarförfattare: Peter Robinson (årets enda utländska deckare) 

Årets ungdomsbok
: Decembergatans hungriga andar
Årets tantbok: Villa Bonita 
Årets HBT: Vinterträdgården
Årets semesterbok: Släktfeber
Årets mest snabblästa: Drottningen vänder blad
Årets ljudbok: Ers Majestäts olycklige Kurt
Årets tragikomiska: Hallonbåtsflyktingen
Årets feel-good: En styvmors dagbok
Årets ångest: Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
Årets tegelsten: Boktjuven
Årets oavslutade projekt: Lars Noréns dagbok
Årets novellsamling: Sightseeing (nu när jag äntligen läst en novellsamling måste den så klart få en egen kategori!)
Årets facklitteratur: Faghag

Årets bästa: Ett amatöräktenskap
Årets första: Nattfåk 
Årets positiva överraskning:Baddaren (mitt första och hittills enda recensionsexemplar. Fler mottages gärna och tacksamt.)
Årets sämsta: Hästkrafter
Årets sista: I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra
Årets negativa överraskning: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Gott Nytt Bokläsningsår önskar jag er alla!




Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

nu blev det bekräftat, jag kommer inte att läsa Hundraåringen, trots Växjöanknytningen.



har ett mkt fint foto på dig när du sitter vid sjön och läser Faghag : )



2011-01-01 @ 14:35:55
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Hoppa över Hundraåringen, inte ens den eminenta uppläsningen i ljudboksformatet räddade berättelsen.



Faghag-foto - passande på många sätt! Hihi!

2011-01-01 @ 17:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0