statistikångest



Så har vi då kommit till den del som alltid dyker upp strax före uppsatsskrivande - vetenskapsmetodik. Denna gång ihopparat med statistik. Min hemvist är de humanistiska ämnena och därmed de kvalitativa metoderna, men nu är det kvantitativa metod som gäller. En helt ny arena. Det är inte utan att jag känner mig en aning vilsen.

Vetenskapsmetodiken kanske jag kan begripa mig på, men statistiken gör mig, helt ärligt, lite gråtfärdig. Slarvig student som jag är beställde jag dessutom kurslitteraturen för sent och går nu i väntans tider. Förutom ny terminologi och lite fler böcker på engelska introducerades idag nästa hinder - SPSS. Ett dataprogram för statistik. Ett dataprogram. För statistik. Ja, herregud, hur skall detta gå? Ett mirakel krävs för G, men jag kämpar på och hoppas på det bästa. Kanske blir jag helt förälskad i statistiken och SPSS och ägnar resten av livet åt det? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0