tre dagar i berlin

Efter en natts slumrande i den varma liggvagnskupén anlände vi i måndags morse till Berlin. Vaknade av den tyske konduktörens meine damen und herren och bitte beachten sie att S-bahn inte fungerade och vi ombads ta andra kollektiva transportmedel runt Berlin. Jag tyckte att konduktören hade så vackert uttal av Lichtenberg och Spandau att jag genast ville kasta mig på bussen, men älsklingen förstod inte riktigt min fascination. Jag ursäktar honom med att klockan bara var 06.25 ...

   

Hauptbahnhof i Berlin är en imponerade stor byggnad och efter frukostmacka, inköp av Welcome Card och karta var vi så redo att bege oss ut i storstadsdjungeln. Passerade riksdagshuset på vår väg mot Brandenburger Tor och turistgrupperna var redan på plats för rundturer. Politik på semestern - nej tack! Brandenburger Tor var inte så stor som jag trodde, men kul att ha sett i vilket fall.


 

Resten av dagen knallde vi omkring på shoppinggatorna och besökte det kända varuhuset KaDeWe, där matavdelningen var den klart mest inspirerande. Mängder av charkdiskar med välsmakande skinkor och korvar (som säkert inte är så välsmakande ...) och naturligtvis en väl tilltagen avdelning för bakverk och andra godsaker. Jag kände enorma behov efter ein stück kuchen ...

        

Till slut gjorde nattens brist på sömn sig så påmind att vi tog U-bahn ut till Friedrichshain och vårt vandrarhem, All In Hostel. Friedrichshain är en gammal arbetarstadsdel i östra Berlin och här är det lite ruffigare och graffitin har mer eller mindre tagit över, men det finns också mängder av caféer och restauranger och jag fullkomligt älskade denna stadsdel (åtminstone det lilla vi hann se). Sov lite middag och begav oss sedan till en indisk restaurang i kvarteret och efter en mumsig Chicken Mango var vi mer än redo för att krypa ned i sängen.

     

Dag två var min dag och det som jag tyckte var resans höjdpunkt - zoo. Berlin Zoo är verkligen en gigantisk lummig parkanläggning och vi tillbringade fem och en halv timme med att strosa runt och titta på djur och många djur fanns det ... Min nya kärlek är pandan Bao Bao som var så bedårande där den satt och mumsade morötter och bambu att jag vill stoppa ned den i väskan och ta med den hem. Flodhästarna var också söta och noshörningarna var imponerande stora. Kondoren var skräckinjagande! Ett besök rekommenderas verkligen!



Efter Zoo var mina ben trötta, men älsklingens pigga på att se fler skyltfönster (han är verkligen helt yrkesskadad ...) så jag slog mig ner på Starbucks med en latte i storformat medan älsklingen sprang omkring på Ku'damm, västsidans lyxshoppinggata. Avslutade dagen med välsmakande thaimat och en Weiβbier i Friedrichshain och med ömmande fötter kröp vi till sängs.

      

Tredje dagen och Mitte stod på programmet. U-bahn till Alexanderplatz för att kolla in TV-tornet och sedan en promenad mot Berlin-domen (oj, vad stor!) och vidare till Unter den Linden för att slutligen komma till Friedrichstraβe, ännu en shoppinggata. Älsklingen var i sjunde himlen och jag tyckte också att det här var en rolig gata. Längs denna gata finns också Checkpoint Charlie och en bildutställning om Berlinmuren. Det här med en mur genom en stad känns verklingen inte som en särskilt bra idé ... Intressanta bilder, men runt själva Checkpoint var det lite väl turistkommersiellt för vår smak.



För att se en annan del av Berlin tog vi U-bahn till Nollendorfplatz och gick en snabbvända runt i Schöneberg. Här höll marknaden Winterfeldplatz precis på att stänga, men trots regnet var caféerna fullsatta, inte minst av alla homosexuella män som har denna stadsdel som sin favorit. Verkade vara en mysig stadsdel och långt ifrån lika sliten som Friedrichshain.



Lite mera Ku'damm, lite mera Starbucks, lite mera U-bahn och sedan var våra tre dagar till ända. Berlin är verkligen värt ett besök, eller egentligen fler. Vi gick inte på något av stadens alla museum denna gång, och det skulle jag gärna åka tillbaka och göra en annan gång. Ta en stadsrundtur på en Segway vore också kul! Det vi i alla fall inte missade var att äta Döner-kebab och tur var väl det! På Saray serveras Dönerkebaben i nybakat bröd och älsklingen sa att det var det godast han någonsin ätit och jag är beredd att hålla med, och jag hatar kebab i vanliga fall.  

Nattåg tillbaka till Malmö och vidare hem till Småland - det här gör vi nog snart om!

Kommentarer
Postat av: Ve

tack för underhålande läsning, men -dönerkebab - efter totalt 5 år i Deutchland har jag ännu INTE intagit ngn Dönerkebab!

2009-07-24 @ 21:07:43
Postat av: blogg_bohemen

Där har du missat något! En anledning så god som någon att flytta tillbaka! :)

2009-07-25 @ 08:35:11
Postat av: Magix

Tack för en detaljerad beskrivning, nu fick jag ännu mer reslust inför min vecka i oktober! :) Pandor såg jag i juni på Beijing Zoo, men de är sannerligen så underbar att jag kunde överväga att gå även på Berlin Zoo :)



Var det det dyrt/normalt/billigt i staden?

2009-07-26 @ 09:37:13
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Vi fick verkligen mersmak! Priserna var väl ungefär som i Sverige. Restarungpriserna var lägre i den enkla små restuarangerna i Friedrichshain, så har man lite budget rekommenderas ett besök till denna stadsdel.

2009-07-26 @ 18:58:31
Postat av: Västmanländskan

Så mysigt det låter! Jag hade gärna åkt till Berlin.

2009-07-28 @ 13:23:06
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0