de röda skorna

De röda skorna

Biblioteket hade utförsäljning av böcker för fem kronor styck. Handlade en pocket på ren chans och jag är nu glad att den bara kostade fem kronor ...

Kathryn Harrisons De röda skorna handlar om May, en kinesiska med lindade fötter som vid ung ålder gifts bort med en äldre man, men rymmer till Shanghai och börjar arbeta på en bordell. På bordellen möter hon sin västerländska make Arthur. Samtidigt handlar boken om Arthurs familj och främst om Arthurs systerdotter Alice som är en själsfrånde till May. Boken utspelar sig från sent 1800-tal till slutet av 1920 och den pendlar mellan Kina, tågresor genom Ryssland och den Franska Rivieran.

Borde vara intressant, men det är det inte. Känns som att ingenting händer och författarens språk räcker inte till för att bära upp den långsamma berättelsen som dessutom är alldeles för lång. Halvvägs in i boken ger jag nu upp.

(Tyvärr är omslaget på min bok inte lika vackert som denna bild, men jag hittade inte min utgåva någonstans.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0