hammamet tunisien

Nu är vi hemkomna från en veckas underbar semester i den lilla badorten Hammamet i Tunisien. Det var verkligen perfekt att dra iväg precis när jobbet slutade - lämna allt och bara koppla av!

Två timmar försenade anlände vi till Tunisien på onsdagen förra veckan. Trötta tog vi oss genom passkontroller till vår buss som skulle ta oss från flygplatsen i Monastir, genom ett nattsvart Tunisien till Hammamet, ca 1.5 timme norrut. Första anhalt var turistområdet Yasmine - bara fyr- och femstjärniga hotell, inte i vår prisklass ... Sedan åkte bussen vidare, ut i vad som kändes som ingenting. Bebyggelsen ruffigare. Längre mellan husen. Inga hotell. Så plötsligt var vi framme vid vad som skulle vara vårt hotell. Jag trodde jag hade hamnat i ingenmansland och kände mig gråtfärdig. Vår reseledare sa nästan ingenting under bussresan, så information var inte att räkna med ...

Vi bestämde oss för att det första vi skulle göra på morgonen vara att gå upp till vårt poolområde på taket. Vart hade vi hamnat? Oron visade sig vara helt obefogad! Från poolen på Residence Hammamet hade vi en fantastisk utsikt över havet och lite längre ned på gatan bredde samhället ut sig och medinan reste sig alldeles vid vattenbrynet. Så vackert! Lyckan var fullständig!

Efter denna inledning hade vi det bara härligt! Kollade naturligtvis in Hammamet på torsdagen, både på egen hand och med hjälp av Fritidsresors guide (som förövrigt vara samma person som varit med på bussen ...).En sak man genast lägger märke till är alla katter som springer omkring. Först tyckte jag att de var lite otäcka, men efter en dag vande man sig, och kattungarna är förstås ursöta! På fredagen besökte vi medinan och älsklingen prutade friskt på ett vackert tyg som vi fick ned från 460 dinarer till 25, med påföljd att de skrek efter oss och vi kände oss tvingade att fly ut ur medinan! :) Hysteriskt rolig upplevelse!  Lördagen kollade vi in de mer genuina delarna av Hammamet och det blev en riktig långpromenad som vi avslutade med att gå den fina strandpromenaden. Rekommenderar verkligen alla att fortsätta bortanför turistområdet.  Söndag slappade vi bara. Måndagen blev det ännu ett besök i medinan. Älsklingen hade tänkt sig att köpa en väska, men tyckte i slutändan att kvalité och pris inte stämde överens, så vi undkom utan utskällning denna gång! :)

Antoninus bad

På tisdagen hängde vi med på en dagsutflykt till Kartagoområdet. Mycket intressant och något vi verkligen rekommenderar! Vår guide var påläst och kunde det mesta både om Kartago och dess historia samt om landet Tunisien så det blev en riktigt allmänbildande tripp. Första stoppet var den pitoreska vit- och blåmålande byn Sidi bou Saïd som ligger högt upp på en kulle med bedårande utsikt över havet. Från början var detta ett tillhåll för sjörövare, men nu är det en konstnärsby som lockar till sig stora mängder turister. I Sidi bou Saïd finns också klassiska Café de Nattes där vi släckte törsten med ett glas te. Resan gick vidare till Kartagomuséet och därefter till den romerska badanläggningen Antonius bad som, innan det blev en ruin, måste ha varit en imponerande syn. Badet är förresten imponerande även som ruin. Lunchpaus och sedan avslutades utflykten med ett besök på Bardomuséet som har världens största samling av mosaiker. Man skulle kunna tillbringa många timmar med att titta på dessa vackra mosaiker och fascineras av vilket jobb som lagts ned för att skapa dem.

Förutom allt detta hann vi förstås med någon timme med poolen, där älsklingen motvilligt och jag högst frivilligt jobbade på solbrännan! Stranden besökte vi också och sanden var alldeles brännhet, precis som det skall vara!  Vi åt frukost med alldeles nybakat bröd i vår mysiga lilla lägenhet, och eftersom brödet i Tunisien smakar så otroligt gott blev det mest bröd till middag också! Massor av solmogna, söta tomater konsumerade vi dessutom! Bara en bit längre bort på vår gata låg, förutom bageriet och frukaffären också Mr Ben där man kunde köpa söta tunisika bakverk, så det blev ett och annat sådant också ... Tror tyvärr att vi testade de flesta sorterna ... Inget för bantare! :) Vi hittade också en favoritrestaurang, La Brise, där vi åt flera gånger. Trevlig personal gigantiska portioner av välsmakande cous-cous med fisk, kyckling eller merguez. Mums! Vi testade några till restauranger, men blev inte imponerade så därför återvände vi till La Brise.

Som nördig religionslärare var jag självklart överlycklig över att äntligen få höra böneutropen på riktigt! Första gången kändes det riktigt mäktigt. Tyvärr fick inte icke-muslimer gå in i moskén, men det kan jag ha förståelse för med tanke på att det är en turistort.

Mysigast av allt var nog ändå att sitta vid kaféet nere vid strandpromenaden, dricka det välsmakande myntateet och titta på solnedgången.

I onsdags var det så dags för hemfärd. Även denna gång blev vi två timmar försenade, men kom tillslut hem till Sverige, och det kändes onekligen ganska kallt att kliv ut i det fjortongradiga Göteborg efter att ha tillbringat en vecka i ett solgassande Hammamet.

Vi pratar redan om att åka tillbaka till Tunisien, men bara för att variera oss tänker vi då åka till Sousse. Men först blir det nog en charter till Egypten eller Marocko nästa sommar. Någon som har något bra tips?