The Queen

En av fördelarna med att ha sportlov är att man kan gå på bio på matinétid. Älskar att gå på bio på eftermiddagar eftersom jag då slipper gäspa mig igen filmen bara för att jag är kvällstrött. Filmer som börjar 21.20 är svåra att ta sig igenom! :)

Idag hade SF den goda smaken att visa The Queen kl 15.30. Vilken suverän film! Se den, se den, se den! Helen Mirren är strålande i rollen som den engelska drottningen!  Filmen ger en lite "bakom-kulisserna"-känsla då den utspelar sig direkt efter prinsessan Dianas död och man får följa drottningen och hennes närmaste samt den nytillträdde Tony Blair och hans närmaste under veckan fram till begravningen.

Filmen lämnar mig också med att åter en gång fundera över sanningen (har varit ett tema i mitt mentala liv sedan Hassen Khemiri-kvällen). Prinsessan Diana var så exploaterad i medierna att människor som inte kände henne ändå upplever det som att de kände henne. Lite läskigt på ett sätt, ingen av oss som följt Dianas liv i skvallerpressen och i ett otal dokumentärer efter hennes död kan egentligen ha någon uppfattning om hur privatpersonen Diana, hustrun Diana, modern Diana och vännen Diana egentligen var. Ändå tar  många av oss friheten att fördöma det brittiska hovet för deras handlanden och Chales för hans kärlek till Camilla Parker-Bowles. Med vilken rätt? Nej, jag tror att vi alla måste besinna oss och inse att den offentliga bilden av en person aldrig är hela sanningen och att en människa alltid är mer komplex än vad som kan skildras i offentlighetens ljus.

  

Kommentarer
Postat av: camilla

gillade också the queen! helen mirren, humorn! hemma hos tony blair... etc.

enda invändningen är att det hysteriska sörjandet på londons gator inte ifrågasattes det minsta

2007-02-19 @ 21:46:25
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Sörjandet är för mig mycket märkligt, men mannen som satt bredvid mig på bio grät flera gånger. Mystiskt!

2007-02-20 @ 11:20:54
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0