führerns elit



Nu när Sambon är i Arvika har jag för att fördriva tiden sett en del film och bäst hittills, men också otäckast hittills, är den tyska filmen Führerns elit. Aftonbladet beskrev filmen som "en tysk Ondskan, fast ondare" och jag instämmer. Filmen är intensivt känslofylld, mörk och nazisternas hjärntvätt i skolmiljö skildras skickligt.

Jag kände inte till dessa Napolaskolor innan. Det var en slags krigsskola, där eleverna lärde sig nazisternas syn på världen och inget annat, samtidigt som de tränas till soldater och idrottar. 15 000 barn och ungdomar gick på dessa skolor, i krigets slutskede skickades de till fronten trots att tyskarna visste att kriget var förlorat. Hälften av Napolaeleverna dog i dessa strider. De var barn, inte män. Jag blir så förtvivlad.

Filmen handlar om en pojke som är övertygad nazist och får möjlihet att börja på en Napolaskola för hans talang inom boxning. Livet på Napolaskolan blir hårt, det driver hans kamrater till självmord, det finns inget utrymme för medmänsklighet, det är ondska från början till slut.

Detta är en sådan här film som man kanske inte vill se, men man bör se, måste se. För mig var det en ny vinkling på Andra Världskriget som jag inte sett tidigare på film och jag är djupt berörd.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0