sju dödssynder



Fantastiskt rolig kväll med långfika på Favoritkaféet med C och E. En del skvaller, en del film- och boktips samt en snabbkurs i psykologi hann vi med på dessa timmar! Alltid lika skönt att sitta och snacka bort några timmar i lugn och ro.

 

Nu håller jag dock på att jobbar lite grann och det slog mig att ikväll har jag gjort mig skyldig till åtminstone två av de sju dödssynderna; frosseri och lättja. Ja, jag vet, man blir lite störd som religionslärare ... Kunde därför inte låta bli att kolla upp exakt vilka dödssynderna är och vilka straff man får. För att göra det lite extra hemskt utgick jag naturligtvis från medeltidens synsätt (och, nej, jag har inga udda böjelser ...)

1. Högmod (jo, det har hänt ... varför skulle man inte höja sig själv till skyarna med jämn mellanrum?!) bestraffas med att du i Helvetet spänns fast vid ett hjul och snurras runt tills du går sönder.

2. Avund (ja, men hallå! Jag är väl mänsklig! Jag har avundats andra allt från att min kompis fick den senast Barbien före mig till att en annan väninna är stolt ägare av en äkta stringbokhylla!) bestraffas med bad i iskallt vatten (hur nu det går till i Helvetet ...)

3. Vrede (fråga min Sambo ... eller min lillebror ... eller vem som helst!) bestraffas med att du styckas levande.

4. Likgiltighet (Man kan väl inte var intresserad och på topp hela tiden!) bestraffas med att du slängs i en ormgrop.

5. Girighet (Ja, alltså jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte vill ha en viss materiell standard ... Klosterlöftet om att inget äga funkar inte riktigt för mig ...) bestraffas med att du kokas, levande, i olja.

6. Frosseri (Jodå, ofta och gärna! Tur att det finns kläder i stora storlekar!) bestraffas med att du får äta råttor, grodor och ormar.

7. Lust (Inte för att jag är någon sexmissbrukare, men det har väl hänt ...) bestraffas med att du smörjs in i eld och svavel.

Ja, inte har man mycket roligt att se fram emot efter detta jordeliv! Bäst att passa på att njuta för fullt! Man funderar ju över vad det var för en galning som satt och kom på dessa straff ... Medeltidens kyrkovärld slår det mest i skum hjärnverksamhet ... Men med tanke på att de just hade uppfunnit Helvetet för att ha något att skrämma människor med så är det ju rätt självklart att man måste ta i lite vad gäller straffen! :) Känner mig plötslitg väldigt glad över att Luther rensade upp lite i den katolska röran och att Svenska Kyrkan numera avskaffat Helvetet. Känns tryggare på något vis!


Kommentarer
Postat av: camilla

frosseri och lättja - två av livets höjdpunkter!

huh, straffet för likgiltighet är det värsta


Hälsn. Palladium-psykologen

Instämmer - jättekul igår! på hemvägen lyssnade vi på Bohemian Rhapsody - som i Wayne's World - och gav fingret åt en viss byggnad på V Espl : )))))

2007-04-12 @ 09:42:27
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0