islamofobi och antisemitism



Brukar aldrig åka på fortbildning (eftersom det sällan finns något intressant i mina ämnen) men igår var jag till Högskolan för Lärande och kommunikation i Jönköping på ett lärarseminarium om islamofobi och antisemitism. Mycket lärorikt och det kändes lite som att jag faktikskt saknat universitetsvärlden och dess intressanta föreläsningar.

Islamofobiföreläsningen hölls av alltid lika engagerade, kunnige och lättsamme Christer Hedin. Gav lite ny perspektiv, men bekräftade också en hel del av det jag säger till mina elever. Skönt att ha stöd! :) Antisemitism-föreläsningen hölls av en för mig ny bekantskap från Umeå, Lena Berggren, som tog upp judehatets utveckling och framväxt och framhöll också hur dagens islamofobi i många fall har samma drag som antisemitism. Kunnig föreläsare!

Tredje föreläsningen handlade om Case-metoden i klassrummet. Verkade intressant och kan säkerligen användas i de flesta ämnen. Känner dock att jag skulle behöva sätta mig mer in i metod innan jag testar den i klassrummet. Dessutom gavs inget utrymme för att diskutera metodens brister, och då blir jag alltid lite misstänksam. Om någon som läser bloggen har erfarenhet av att arbeta med case, berätta gärna om dina erfarenheter i kommentaren.

Innan seminariet hade jag lite tid till att vandra på stan och jag erkänner villigt att jag verkligen gillar Jönköping! Fin stad, vackert med vattnet och härligt med två centrumdelar. Kommer nu åter att föra en liten "flytta-till-Jönköping"-kampanj här hemma. Stackars Sambon! :)


Kommentarer
Postat av: Camilla och Emma

Hej Sophie! Hälsningar från ett autumnal The Grange, med mkt Minstrels, vin inför Esporta. Vi saknar dig.

2006-11-24 @ 19:16:27
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Saknar er också! Glamour-statusen i Växjö är lika med noll nu när ni båda är i London! :)

2006-11-24 @ 20:14:05
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0