tematrion - titelfärger

 
En av de roligaste sakerna med Lyrans tematrio är att man en gång i veckan får anledning att bekanta sig på nytt med sin bokhylla och återknyta bekantskapen med böcker man läst. Den här veckan handlar trion om färger:
 
Berätta om tre böcker med en färg i titeln.
 
1. Den blå dagboken av James A Levine handlar om en liten flicka, Batuk, som säljs av sin far till en bordell i Mumbai och där tvingas hon och de andra barnen betjäna kunder hela dagarna. Batuk lyckas komma över en penna och en skrivbok och kan därför skriva dagbok om sin vidriga tillvaro.  
 
2. Grå själar av Philippe Claudel minns jag som är mörk och lite otäck bok. Det är en kriminalroman som utspelar sig 1917 och första världskriget kanonmuller ligger som en ständig bakgrund. Bokens stora fråga är om någon bryr sig om ett mord mitt under brinnande krig.
 
3. A Clockwork Orange av Anthony Burgess är nog mer känd i sin fimatiserade version från 1971. Filmen är brutal, för att uttrycka sig milt, men en av de absolut bästa filmer jag sett. När jag gav mig i kast med boken fick jag dock ge upp nästan på en gång. Om jag inte missminner mig så var det en hel del rysk slang som fick mig att ge upp.
 
Usch, vilken mörk och dyster tematrio det här blev, men ni andra kanske har lite gladare böcker med färg i titeln att tipsa om! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Fina tips! Den blå dagboken låter som en bok för mig!

Svar: Jag tror att du skulle gilla Den blå dagboken!
blogg_bohemen

2012-07-30 @ 14:39:47
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/
Postat av: Cassandra

Ja, jag har hört att språket i A Clockwork Orange ska vara väldigt speciellt. Filmen/boken är något som alltid för eller senare dras upp på psykologiföreläsningar, men jag tyckte fruktansvärt illa om filmen.

I övrigt är det helt för mig okända titlar. Grå själar verkar särskilt intressant.

Svar: Första gången jag såg filmen var under en socialkunskapskurs på gymnasiet - den dyker verkligen alltid upp! Jag satt trollbunden, men många tyckte det var en hemskt dålig film. Hemsk, ja. Dålig, nej.
Grå själar var helt OK, skulle absolut kunna tänka mig att läsa fler böcker av samma författare.
blogg_bohemen

2012-07-30 @ 15:00:11
URL: http://lacrimamens.com/blog
Postat av: Eva

Åh, A clockwork orange vill jag läsa!

Svar: Ja, det vore ju roligt att ha läst den, men för min del får det nog räcka med filmen.
blogg_bohemen

Postat av: Lena

A clockwork Orange har jag bara sett på film. Dina andra boktips var nya för mig!

Svar: Grå själar har ju några år på nacken så det var nog inte igår man såg den i bokhandelns skyltning (där ju allt blir gammalt ganska snabbt). Den blå dagboken är nyare.
blogg_bohemen

2012-07-31 @ 13:29:24
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Bokmalen

Verkligen tre hemska böcker! Jag har tittat på den första men ännu inte läst den, de andra har jag inte ens funderat på, och jag blev väl inte direkt mer sugen nu.;-)

Svar: Ja, det blev allt annat än muntert i denna tematrio. Den första är klart bäst, så den kan jag rekommendera.
blogg_bohemen

2012-08-01 @ 11:52:38
URL: http://sillycelie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0