bokbloggsjerka 16-19 september

Omslag diskuteras just nu rätt mycket i bokbloggsvärlden. Stringhyllan har hittat ett katastrofalt pocketomslag och Hyllan finner Guilous bokomslag amatörmässiga (och med de exemplen kan jag inte annat än instämma!). Mest applåder just nu får nog (de supersnygga) pocketomslagen till de fyra nyutgivningarna från Albert Bonniers Klassiker. För några veckor sedan funderade även jag över omslaget betydelse och då tänkte jag på sambandet mellan omslagsdesignen och försäljningssiffrorna. Med tanke på detta är det kanske inte så konstigt att veckans bokbloggsjerka handlar om just omslagens påverkan på oss.

Du står och väljer mellan två böcker: den ena har ett fult omslag men ett till synes intressant innehåll, den andra har ett vansinnigt snyggt omslag men boken i sig intresserar dig inte nämnvärt. Vilken bok väljer du?

Det här är hemskt svårt att svara på tycker jag. Om jag fått boken rekommenderad av någon eller läst en lysande recension skulle jag nog köpa boken med det fula omslaget, men det måste nog vara ett väldigt intressant innehåll. Tyvärr finns det ju en risk att boken med det fula innehållet inte lockar när den väl kommit hem till läshögen óch att den blir en sådan där dammsamlande hyllvärmare. Böcker med riktigt snygga omslag är ju alltid lockande vid köptillfället. Rätt ofta tilltalas jag av omslagen till chicklitböckerna, men jag köper dem inte eftersom jag vet att innehållet inte är i min smak. Jag har dock gått i fällan några gånger. Middag med Mr Latte hade ett oemotståndligt tuggummirosa omslag och jag kunde inte låta bli att köpa den, men den boken var inte bra ...

När jag tänker vidare inser jag också att jag blir mer överraskad om en bok med fult omslag är bra, än om en bok med snyggt omslag är dålig. Varför är det så? De gamla visdomsorden "Döm inte hunden efter håren" dyker upp i min hjärna och får mig att känna mig så där otäckt ytlig ...

Så vilken köper jag nu då? Just nu, en slö lördag då jag borde städa och vika tvätt skulle jag välja det snygga omslaget bara för att det piggar upp. Men usch, det här var inte lätt! Det är ju i ärlighetens namn rätt få böcker som har riktigt fula omslag.




Kommentarer
Postat av: Monika

Det är ju bra att förlagen som lägger ner massor av pengar på omslag inte gör det i onödan :)

2011-09-17 @ 12:41:55
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: Annika

Så lustigt att inlägget jag skrev för flera veckor sedan skulle visa sig vara så aktuellt precis just nu :-)

2011-09-17 @ 23:15:35
URL: http://alkb.se
Postat av: Boklusen

Det kanske har blivit viktigare och viktigare med bokomslagen för förlagen?!

2011-09-18 @ 09:43:46
URL: http://boklusensbokblogg.blogspot.com/
Postat av: Boklusen

Det kanske har blivit viktigare och viktigare med bokomslagen för förlagen?!

2011-09-18 @ 09:44:46
URL: http://boklusensbokblogg.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Jag har ju trott att omslagen blir allt viktigare, men när man läser alla andras svar tycks omslagen inte spela så stor roll ... Ytlighetens skimmer svävar omkring mig allena ... :)

2011-09-21 @ 07:25:42
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0