svårsålda omslag

Surfade in på PocketShops hemsida (oj, vad mycket bättre den har blivit!) och hittade där den intressanta kategorin Svårsålt. Kunde naturligtvis inte låt bli att klicka mig dit för att se vilka författare och titlar som dolde sig bakom kategorin.

Stjärnans ögonblick av Clarice Lispector  - minns mina desperata försök att ta mig igenom den tunna, men totalt ogenomträngliga boken.
Roman med kokain av M. Agejev - borde inte en titel med ett sådant löfte locka till inköp?
Dikter om kärlek och hat av Catullus  - ja, poesi är ju sällan en storsäljare och en riktigt gammal författare kan ju verka avskräckande även om kärlek och hat borde vara tidlösa och engagerande ämnen.
Det är vår bestämda uppfattning att om inget görs nu kommer det att vara försent av Andreas Malm - någon mer än jag som känner sig utmattad redan efter att ha läst titeln?

Helt ärligt är jag inte speciellt förvånad över att böckerna som presenteras på sidan är just svårsålda, men jag kan inte låta bli att tänka att det nog till rätt stor del också hänger ihop med hur omslagen ser ut. I den bästa av världar dömer vi inte boken efter omslaget, men i verkligheten är det ju precis så många bokinköp går till. Lockande omslag (och känd författare) = fler sålda böcker. Följande böcker tillhör de som på grund av sitt utseende nästan på förhand är dömda till låga försäljningssiffror:

      

Finns det då någon eller några titlar som jag blir förvånad över att hitta på svårsåltlistan? Ja, Nattåg till Lissabon av Pascal Mercier trodde jag var en rätt populär bok och likaså Lotta Lotass Den svarta solen, men tydligen inte. I alla fall inte bland pocketshopkunderna. Å andra sidan har ju inte jag heller köpt dem ...

Kommentarer
Postat av: Lotta - hyllan

Ja det var inte direkt säljande omslag det där heller. Men det fanns en hel del fina under Svårsålt-kategorin. Förvånande att Chinua Achebes Allt går sönder ligger under den kategorin. (Fast, inte heller jag har köpt den, så... ;)

2011-09-07 @ 11:21:04
URL: http://ihyllan.se
Postat av: blogg_bohemen

Visst fanns det några fina omslag i kategorin Svårsålt. Älskar t ex omslaget till Castillons Därunder ett helvete, men jag har ju trots det inte köpt boken ... :)

2011-09-07 @ 11:43:04
URL: http://bohemianrhapsody.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0