utläst x4

Det är mycket som ska hinnas med i maj, men tack och lov har jag ändå haft en del lästid. Mer korrekt uttryckt så har jag tagit mig lästid bland annat genom att slötitta mindre på TV och prioritera mig själv istället för att förvandlas till ett totalt stressmonster (vilket annars är rätt vanligt i samband med betygssättning). Något jag inte haft lika mycket tid till är att blogga om det jag läst så nu kommer några korta kommentarer om flera böcker istället för ett inlägg om var och en. Effektivtet är ledordet just nu! :)



Ingenbarnsland
av Eija Hetekivi Olsson

Egentligen vill jag bara säga usch, men det är inte boken som jag känner så inför, det är det Sverige som framträder i boken som är allt annat än tilltalande. Bland betonghusen i Gårdsten växer Miira upp. Hon har finska föräldrar, tvingas gå i finsktalande klasser, hamnar utanför samhället och språket, betraktas som dum och utan chans att bli något. Miira vill inte anpassa sig. Vill inte vara en förlorare, vill läsa svenska smartböcker och bli statsminister eller läkare. Hetekivi Olssons bok, som är mycket välskriven och har ett rätt eget språk, lämnar mig inte med någon "det ordnar sig"-känsla utan snarare en vilja att undersöka vidare hur det gick för de barn som i verkligheten växte upp under 80-talet under samma förutsättningar som Miira och hennes vänner. Min förutbestämda känsla är att det inte ordnade sig i många fall. Mycket läsvärd bok!



Namnsdagsflickan
av Kristoffer Leandoer och Åsa Ekström

Jag säger det på en gång - jag tyckte inte om den här boken. Jag fann den faktiskt lite trist. Illustrationerna är bra, men tillför egentligen inte berättelsen något med undantag av seriedelarna om superhjälten Kassandra Karat och Magneta. Det könsneutrala anslaget kunde ha drivits längre än till att döpa huvudkaraktärerna till Kim och Robin. Allt annat i boken är tämligen könsstereotypt (och ja, det skall mer till än att superhjälten är en tjej för att jag skall tycka att författarna verkligen ansträngt sig.) Den påhittade världen Berghendia, som utgör en stor del av berättelsen, tycker jag ingenting alls som. Jag bara skummar igenom de delarna. Förstår inte heller vem boken vänder sig till. Först tycker jag den är lite högstadiemässig. Så söker Kim till Konstfack och det kan man väl ändå inte göra direkt efter grundskolan, eller? Vänder den sig till äldre ungdomar tror jag faktiskt att den är för barnslig. Vet att många har uppmärksammat den här boken, men för min del är den nog snart bortglömd.



Hungerspelen
av Suzanne Collins

Tror inte att jag behöver presentera handlingen över huvud taget för alla tycks redan ha läst Collins böcker. :) Jag förstår att boken gått hem hos många läsare. Det är spännande och upplagt som en film med scen efter scen uppbyggda enligt modellen lugn inledning-något händer-Katniss råkar i knipa-Katniss löser problemet. Publikfriande och smart. En hel del dödande är det som bekant och helt ärligt är det rätt otäcka scener så jag tror att jag hoppar över filmen för jag vill nog bara ha de censurerade bilderna jag skapat i mitt eget huvud som minne av dessa scener där barn och ungdomar dödar varandra. Boken är snabbläst och har tydlig ungdomsromanprägel, och jag kan inte låta bli att fundera över varför så många vuxna också tycks bli helt uppslukade av boken. Jag har hela trilogin hemma och kommer att läsa alla delarna och säkert roas av dem, men helt såld och uppslukad är jag inte.

Svinajakten (ljudbok)

Svinajakten
av Anna Bovaller


Tidigare i år läste jag Bovallers andra bok, Svärmaren, och nu har jag lyssnat på hennes debutdeckare, Svinajakten. Jag gillar Bovallers böcker även om det i Svinajakten finns tydliga debutantproblem som att inte alla sidospår följs upp ordentligt. Det är lättillgängliga deckare som passar lika bra att läsa som att lyssna på. Hennes huvudkaraktär, advokten Petra Wester, är egentligen inte så tilltalande och hon har drag av lägga-näsan-i-blöt, men just därför gillar jag henne. I Svinajakten skjuts en markägare under en vildsvinsjakt, miljöaktivister genomför protestaktioner, och Petra som bara skulle åka till Österlen för lite semester hamnar mitt i utredningen på grund av ett testamente.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0