tematrio - klassikersommar




Veckans tematrio handlar om klassiker. Precis som Lyran tycker jag också att sommaren lämpar sig väl för klassikerläsning. I teorin. När sommaren väl kommer slutar det ändå med att jag läser något lättsmält. Men, kanske blir detta sommaren då jag tar tag i klassikerläsandet och i så fall blir det kanske de här tre:

1. En dåres försvarstal av August Strindberg. Tanken är att vi, mellan rättningshögar och betygssättning, skall läsa Strindberg som läsårets sista bokcirkelbok. Jag hoppas att jag tagit mig igenom den till i början av juni för jag vill verkligen läsa den. Bara den inte är för tung. Märta Tikkanens förord är i vilket fall fantastiskt!

2. Som jag skrev i 11-utmaningen är jag sugen på att läsa Lady Chatterleys älskare av D H Lawrence. Har faktiskt stått med den i handen flera gånger på biblioteket men alltid tänkt att "nej, jag orkar nog inte läsa klassiker nu". Kanske i sommar. Kanske.

3. Osäker på den tredje, men jag har en kollega som talat sig varm för Strändernas svall av Eyvind Johnson. Den står i hyllan. Orörd och oläst sedan 1998. Börjar kanske bli dags att ge den en chans ...  

Kommentarer
Postat av: Lyran

Strändernas svall har jag nyligen läst och gillat.

2012-05-01 @ 12:16:43
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Västmanländskan

Strändernas svall är faktiskt en av mina favoriter. Det var en riktig läsupplevelse för mig. Läs den!

2012-05-02 @ 09:59:31
URL: http://vastmanbok.blogspot.se/
Postat av: blogg_bohemen

Hmmm ... Verkar som att det är värt att damma av den där Johnson trots allt!

2012-05-02 @ 12:26:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0