flickan under jorden



Eftersom jag hellre tittar på brittiska deckare än läser dem så hade jag nog aldrig hittat Elly Griffiths och hennes serie om arkeologen Ruth Galloway om det inte vore för alla underbara bokbloggare - stort tack! Jag har nu läst första delen i serien, Flickan under jorden, och jag gillar, gillar, gillar!

Ruth är så härligt mänsklig när hon går det och suckar lite över sin övervikt, klappar sin katt och bor så ensligt att hennes föräldrar aldrig kommer på besök. Samtidigt är hon skicklig och professionell och utför sina arkeologiska uppgifter med passion och koncentration. Miljön spelar en viktig roll och det är något som jag ibland tycker det slarvas med i böcker så plus även där. Det är något mystiskt och smått otäckt med de där saltängarna som Ruth bor granne med och där det har utspelats sig så mycket under historien. Det är kargt och ogästvänligt och som upplagt för en mordhistoria med inslag av mytologi och offer. Mer om handlingen kan ni läsa här.

Jag kommer definitivt att läsa fler böcker om Ruth Galloway!

Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Ska påbörja den tredje boken ikväll tänkte jag, ser fram emot det :D



SV: Ja, alla är vi ju olika så det är väl inte så konstigt egentligen :)

2012-05-28 @ 11:47:56
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: blogg_bohemen

Känner på mig att jag kommer att läsa både del två och tre i sommar. Kul med en ny deckarfavorit!

2012-05-28 @ 21:30:13
Postat av: Boklusen

Jag håller på med del fyra nu och gillar Ruth skarpt!

2012-06-03 @ 11:09:00
URL: http://boklusensbokblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0