tematrio - bortglömda favoriter




Många i bokbloggsvärlden tar sig just nu på olika sätt en närmare titt på vad som döljer sig i den egen bokhyllan och det gäller även för Lyran som i denna veckas tematrio ber oss berätta om tre nästan bortglömda favoriter.

1. Såg inte hela säsongspremiären av Babel, men jag såg Per Hagman. Hans novellsamling Skugglegender läste jag när det begav sig och jag minns inte så mycket av själva novellerna utan mer känslan av att läsa dem. Det var en värld så långt bort från min egen småstadstillvaro och det var som att resa i en annan värld. Under många år var det dessutom den enda novellsamling jag läst i sin helhet. Värt att nämna den bara för det!

2. Vita tänder av Zadie Smith, eller egentligen vilken bok som helst av Smith. Gillar historierna, personerna, språket, allt. Henne hade jag faktiskt glömt bort så nu hoppas jag att det snart kommer en ny bok av henne.

3. Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Flyga drake fick väldigt mycket uppmärksamhet, inte minst tack vare filmen. Personligen tycker jag dock att Tusen strålande solar är starkare och jag minns hur jag led med kvinnorna som tvingades leva så isolerat och stå ut med så mycket under talibanernas styre i Afghanistan.

Nu drabbades jag av omläsarlust!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0