förstenad

Förstenad (pocket)

Överst i handbagaget, lätt att plocka fram, placerade jag Barbara Nadels Förstenad. Passade ju perfekt med en deckare med turkisk anknytning på semestern. Nu utspelar sig Nadels böcker om kommissarie Ikmen i Istanbul, men så petig är jag inte och dessutom har vi länge pratat om att besöka den nästan mytomspunna staden.

Just det mytisk och mystiska är Nadel väldigt duktig på att plocka fram. Det ossmanska riket med dess överhet finns närvarande som en inte helt utdöd del av vardagen, zigenerskan som dyker upp i Förstenad drömmer sanndrömmar och Ikmen själv har ju ärvt vissa förmågor från sin mor. Det är inslag som tilltalar mig och gör böckerna orginella. Staden lever också väldigt starkt i böckerna och det lockar att besöka de stadsdelar som beskrivs och uppleva stämningen. Om det nu ligger någon sanning i fiktionen vill säga ...

Med alla dessa inslag som bakgrund lyckas Nadel också få till annorlunda deckarberättelser. I Förstenad är det en djupt tragiskt historia och jag blir faktiskt lite illa berörd. Jag skall inte avslöja för mycket men titeln är en god ledtråd och man förstår väldigt tidigt vad det är som skett men det är ändå en obehaglig historia och det är inte morden i sig som är i fokus skulle jag vilja påstå utan snarare en sjuk kärleksrelation med galenskap, förnedring och beroende som byggstenar. 

Har ni inte läst Nadel så rekommenderar jag verkligen att göra det. Säkert fler än jag som kan tröttna lite mellan varven på de vanliga deckarna där mordhistorierna ibland är rätt likartade och då piggar kommissarie Ikmen och hans familj och kollegor upp. 
  

Kommentarer
Postat av: Evalinn

Jag har varit nyfiken på honom ett tag, nu blev jag än mer sugen! :-)

Postat av: blogg_bohemen

Jag säger självklart läs och njut! :) Rekommenderar att läsa böckerna i ordning, men så är det ju med de flesta deckarserier.

2012-06-10 @ 18:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0