en låneberoendes bekännelser

Jag skulle bara gå till biblioteket för att ta en fika och läsa tidningar efter dagens träning. Dumt nog gick jag inte bara in och direkt till vänster där tidskrifterna och fiket finns. Jag fortsatte in. Mot pocketsnurran. Förbi bokbordet med intressant inbunden litteratur fint skyltat av bibliotekarierna. Hur det gick? Lånade hem sex stycken böcker.
 
Kommer hem till sambon och försöker lite diskret plocka upp böckerna utan att han ser det, men i en etta finns ju inte så många ställen att gömma sig på. Han har alls ingenting emot att jag läser, men han gillar inte riktigt när boktravarna växer sig alltför höga (lika lite som jag gillar hans klädhögar alltså ...) . Jag har viss föreståelse. Säger saker som "Det är ju gratis", "Man får ha dem ända till 22 augusti", "Behöver verkligen få koppla av efter det här läsåret", "Jag är ju med i klassikerutmaningen och behöver läsa nån klassiker". Låter som värsta missbrukaren vilket får mig att starkt misstänka att det här köpstoppet som jag infört har gjort mig till missbrukare av bibliotekslån. Vill jag bli botad? Nej, nej, absolut inte! Jag tror faktiskt att mitt läsande på sikt kommer att bli bredare när det gäller genrer och definitivt innehålla författarskap från olika delar av världen. Och helt ensam om min bibliotekspassion är jag ju inte heller. :)
 

Kommentarer
Postat av: Nilmas Bokhylla

Hahah, känner igen det där ;)

2012-06-22 @ 12:09:40
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0