bokbloggsjerka 8 - 11 juni



Hemma igen efter en härlig vecka i Turkiet och vad passar bättre än att återuppta bloggande med att besvara veckans jerka:

Om du hade möjlighet att byta plats med en av dina favoritkaraktärer, vem skulle det i så fall vara?

Lite klurig fråga eftersom jag egentligen inte har någon riktig favoritkaraktär. Det finns många jag gillar, men eftersom det mest är i deckarvärlden jag stöter på karaktären flera gånger, blir det svårt. De karaktärerna rör sig ofta i miljöer som jag egentligen inte alls vill vistas i. En fiktiv värld som jag däremot gärna skulle vilja flytta in i Mumindalen. Det är något lockande med att tillbringa tid med Muminmamman och Muminpappan och att ibland stöta på Lilla My. Huset var ett drömhus när jag var liten, men som vuxen tilltalas jag mer av det mörkare och psykologiska inslagen i Muminböckerna, det som gör böckerna så levande långt bortanför barndomsåren. Mårran blir alltmer en favorit hos mig och jag nästan lider med hen där hen står utanför Mumintrollens fönster och tittar in.  



Kommentarer
Postat av: Stockholmsflickan

Låter spännande! Har inte läst böckerna sedan jag var barn, skulle vara intressant att ta mig an dem igen med lite vuxnare ögon :)

2012-06-09 @ 15:51:00
URL: http://skrivande.blogspot.com
Postat av: Monika

Mumindalen ja, de böckerna har jag inte läst sedan jag var liten och har nog egentligen ingen relation alls till dem. Synd kanske.

2012-06-09 @ 16:28:52
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Det är en helt annan upplevelse att läsa Mumin som vuxen så jag rekommenderar det verkligen. Inte minst Pappan och havet som nog är min favorit som vuxen, men den tyckte jag inte så mycket om som barn.

2012-06-09 @ 16:30:48
Postat av: Sara Pepparkaka

Mumindalen tror jag också jag skulle känna mig hemma i.

2012-06-09 @ 18:44:09
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/
Postat av: Boklusen

De böckerna har jag inte läst på evigheter!

2012-06-09 @ 20:19:07
URL: http://boklusensbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0