hoppas

Jag lånade hem en hel trave med ungdomsböcker som jag skulle snabbläsa och nostalgitrippa med. Men så har veckan gått och jag har bara varit trött och trött och trött. Koffeinkickarna har varit livsnödvändiga! En enda bok ur traven har jag läst, men den var å andra sidan bra så ingen skada skedd.

Hoppas (häftad)
Hoppas är den andra boken av Åsa Anderberg Strollo som jag läser och även om jag inte är lika förtjust i Hoppas som jag var i Bryta om så är det här en riktigt bra ungdomsbok. Jonna rymmer från Kolsva till Stockholm några dagar innan jul för att hon har fått nog av att alltid bli besviken på sin mamma och sin mormor. Hon tänker att hon lätt kan få ett jobb, men så blir det inte. Hon har varken pengar eller bostad, men så träffar hon Alex och senare Elina. Alex och Elina har gett upp hoppet om vuxenvärlden för längesedan och tillsammans försöker tjejerna klara av tillvaron men det är ingen trygg värld de lever i.

Det här en sådan bok som kallas för viktig och det är den nog. Det är viktigt att skriva om de som inte har en trygg tillvaro, som inte alltid kan vända sig till sina föräldrar, som sover i ett litet bortglömt rum innanför soprummet. Det är också viktigt för mig som vuxen med ordnat liv på alla sätt att påminnas om att så här kan tillvaron också vara och kanske (ja, troligen) har någon av mina elever det så här. Tyvärr.

Kommentarer
Postat av: Malin

Hoppas energin kommer tillbaka så du piggnar till lite! Jag älskar att nostalgitrippa!

Kram Malin

2012-04-16 @ 08:33:27
URL: http://www.designofluna.blogspot.com
Postat av: Nilmas Bokhylla

Oh, gillar Gilla Böckers böcker :D Haha, vilken mening men ja, du förstår säkert :D

2012-04-16 @ 12:01:06
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: blogg_bohemen

Hoppas på att ett spinningpass ikväll skall ge mig lite energi tillbaka. Koffein funkar inte längre ... :)



Nilma - jag gillar också Gilla böckers böcker. :)

2012-04-16 @ 15:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0