cirkeln



Nu har även jag läst Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens hyllade ungdomsroman Cirkeln. Häxor är inte min grej, så därför är jag positivt överraskade över hur mycket jag faktiskt tyckte om boken. Jag tror att det beror på att häxeriet inte tog över berättelsen. Det är fortfarande den unga människan som är i centrum och jag uppskattar att författarna snarare tagit upp det som utmärker moderna häxrörelser än gamla totalvridna bygdeskrönor.

En annan sak som jag gillar med boken är att det visserligen händer saker hela tiden, men inte i det där vansinniga tempot som ibland förekommer i ungdomsböcker. Ni vet, den där typen av böcker som är så händelsetäta att man nästan känner sig lite utmattade när boken är slut. I Cirkeln får vi istället tid att lära känna alla sex tjejerna och möta deras fasor och glädjeämnen. Jag tycker det är sex mycket trovärdiga karaktärer som motvilligt tvingas samarbeta för att bekämpa ondskan.

Staden Engelsfors går också att känna igen för oss som är uppvuxna i en bruksort. Även här har författarna gjort ett gott jobb, och det hänger säkert samman med att Strandberg själv är från Fagersta och därmed utan problem kan göra miljön i det fiktiva Engelsfors högst verklig.

Trodde aldrig att jag skulle säga det här men jag ser fram emot del 2 - Eld!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0