bokbloggsjerka 6 - 9 april



Hur arrangerar du dina böcker? Efter färg, form, författare, genre etc?
undrar Annika i veckas bokbloggsjerka.

Jag är ingen ordningsam person. Skafferiet, garderoben, skrivbordet - allt är en enda röra (utom på jobbet, vill ju skona mina kollegor!). Bokhyllan är såklart också lite rörig. I lägenheten finns fyra Billy-bokhyllor - tre till mig, en till älsklingen. Mina börjar blir överfulla. Jag har använt mig av flera extrahyllplan men nu går det inte in fler. Därför har jag nu börjat lägga böcker ovanpå varandra och då skall ändå sägas att jag gett bort ett flertal och att jag vid varje flytt gjort mig av med ett antal. I framtiden kommer det där ständiga löftet om att låna fler böcker på biblioteket att bli en nödvändighet. 

Bokstavsordning var det längesedan jag slutade med. Böckerna är däremot sorterade enligt följande: Pocket för sig, inbundet för sig (de är inte så många och kan bli ännu färre med lite gallring), facklitteratur för sig och efter ämne (här skulle dock en liten översyn behövas ...). Jag trivs med det ordnade kaoset. Det är liksom jag. 

Älsklingens hylla då? Ja, han är inte heller någon ordningsam person. Behöver kanske inte säga mer ... :) 

Kommentarer
Postat av: Bella

Jag håller helt med dig där! Ordnat kaos är det bästa! :D

2012-04-06 @ 20:39:34
URL: http://bellasbok.blogg.se/
Postat av: Lotten

Vi har våra böcker blandade så det gäller att ha samma principer... Eller någon som tar huvudansvaret:-)

2012-04-06 @ 21:37:33
URL: http://lottensbokblogg.wordpress.com
Postat av: Bokdivisionen

Egetligen vet jag inte varför man inte lånar alla sina böcker på bibblan? Det går ju att låna dem igen om man vill läsa om dem. Fast å andra sidan så är det ändå något visst med att äga sin egen bok!

2012-04-06 @ 23:42:10
URL: http://bokdivisionen.wordpress.com/
Postat av: Monika

Egentligen är det lite konstigt för mina böcker sorterar jag i alfabetisk ordning, men filmer och skivor står i kronologisk ordning. Nu när jag tänker på det så verkar det lite konstigt... :)

2012-04-07 @ 08:22:11
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: boktok73

Har också kaos, är glad om jag får in boken i hyllan...

2012-04-07 @ 10:02:20
URL: http://boktok73.blogspot.com/
Postat av: Boktjuven

Ofta vet man ju ändå var de viktiga böckerna finns. :)

Postat av: Sara Pepparkaka

Bokhylleordning är ett kärt ämne!

2012-04-08 @ 16:45:31
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com
Postat av: blogg_bohemen

Kul att alla har så mycket tankar och känslor kring det här med bokhyllornas ordning, men så är ju också både böckerna och hyllorna högst personliga. Skönt också att några fler än jag har det lite rörigt i hyllan.



Bokdivisionen: Ja, egentligen borde man verkligen låna allt på biblioteket. Utbudet är ju knappast problemet! :)



Monika: Kronologisk ordning framstår i min kaosartade värld som ett väldigt avancerat sorteringssystem. :)

2012-04-08 @ 18:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0