2x ungdomsböcker

Läser lite ungdomsböcker så här under lovets sista dagar. Det är lättsamt och trevligt men blir ju aldrig (eller borde jag säga sällan?) så där närgånget och gripande som romaner kan bli, men det får en att minnas hur livet var som sextonåring och det är väl nog så viktigt när man som jag jobbar med gymnasieelever. 


Tänk om det där är jag
av Johanna Lindbäck

Boken handlar om Agnes som flyttar med sin familj från Stockholm till Umeå under sommarlovet till tvåan i gymnasiet. Det ska bli hennes chans att starta ett nytt liv. Ett liv där hon är öppen och glad, blir omtyckt, gör normala saker som andra populära tonåringar. Hon går verkligen in för det nya livet, men det är inte helt okomplicerat för egentligen trivs hon ju rätt bra med att göra trista saker som att vara hemma och läsa böcker. Tur grannen Adam finns. 

Jag tycker inte den här boken är lika bra som Lindbäcks Min typ brorsa. Den blir lite långrandig och det är väldigt mycket samma känslor och tankar som återkommer. Förstår att det kanske tilltalar de osäkra sextonåringarna, men att läsa den som vuxen funkar mindre bra. 
 

 
Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo

Alicia börjar gymnasiets naturvetenskapliga program men tycker allt är tråkigt och bortkastade tid så hon bestämmer sig för att hoppa av skolan. Hennes föräldrar är inte överförtjusta, men när Alicia skaffar sig ett jobb på ett av stadens kaféer ger de med sig. Helt problemfritt är det dock inte och Alicia bestämmer sig för att flytta hem till sin coola gamla mormor.

Jag gillar Bjärbos berättarstil och jag gillar språket. Det är rakt på och känns äkta. Alicia är en tjej som inte låter andra styra hennes liv och det är det allra bästa med boken. Den är lite väl händelserik kanske och pendlar mycket mellan glädje och sorg och beskriver någon slags kristillstånd (som Alicias bästa kompis Fanny uttrycker det), men det är väl kanske den typen av böcker som krävs för att väcka läslust. En helt OK ungdomsbok på det hela taget.


Kommentarer
Postat av: Boktrollet

Jag har faktiskt inte läst just dessa två böcker men Johanna Lindbäck är väldigt bra. Även Katarina Von Bredow skriver väldigt bra ungdomslitteratur.

2012-05-01 @ 19:54:22
URL: http://boktrollet.wordpress.com/
Postat av: blogg_bohemen

Lindbäck är riktigt bra, men Bjärbo är nästan vassare. Duktiga författare av ungdomsböcker behövs verkligen!

2012-05-01 @ 22:06:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0