bokbloggsjerka

Min första bokbloggsjerka! Känner mig entusiastisk!

Veckans fråga: Hur många böcker har du precis i detta nu i din att-läsa-hög och vilken/vilka är du mest sugen på att läsa just nu?

De som följde min blogg i våras vet att jag då ägnade mig åt att bara läsa vad jag kallar hyllvärmare och köpte inte en enda ny bok. Det var inte roligt. Några få pärlor fanns det i högen, men de flesta vara bara sååååå trååååkiga! Lärdomen av detta var att inte bygga stora att-läsa-högar i framtiden. Jag köper nu bara böcker som jag verkligen vill läsa. Tidigare kunde det bli en hel del inköp av slaget borde, måste, skulle och det är i slutänden de som ligger och samlar damm. Faktum är att jag också tycker det är trevligare med en liten och hanterbar att-läsa-hög och att varje bokinköp blir ännu mer lustfyllt än tidigare. 

Så hur många böcker ligger nu i högen: Fem stycken. En mycket seriös, Vargas Llosas Det gröna huset, som nog inte lämpar sig att börja läsa när huvudet är tungt av feber och förkylning. Det får bli något som verkar mer lättillgänglig så det lutar åt en bok jag hittade på bibliotekets bokbytarhylla; Den utstötte av Sadie Jones.   


Kommentarer
Postat av: Lotten

Verkar som en klok insikt, men det känns som om det är en bit kvar tills dess. Det står en del olästa böcker i hyllorna, och jag kan inte enbart skylla på att det är makens inköp, även om många är det...

2011-09-04 @ 13:55:12
URL: http://lottensbokblogg.wordpress.com
Postat av: Anna

Sadie Jones tycker jag låter som ett gott val. Inte blivit besviken på henne än.

2011-09-04 @ 14:17:27
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Mitt hyllvärmarläsande var väldigt starkt inspirerat av sambons suckar över diverse boktravar i vår lilla lägenhet ... I efterhand är jag honom djupt tacksam!



Inte läst något av Jones tidigare så det känns skönt att hon är uppskattad.

2011-09-04 @ 14:57:53
Postat av: Monika

Ja, det är väl dit jag vill komma. Så småningom. Men det är långt kvar.

2011-09-04 @ 15:33:09
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: Tess

Så duktigt att bara läsa av de man redan har. Borde nog prova nåt liknande...

2011-09-04 @ 21:17:43
URL: http://www.pocketlover.se
Postat av: blogg_bohemen

Ja, jag tror faktiskt att det är bra för själen att rensa ut lite i läshögarna. Åtminstone var det så för mig. Eftersom en hel del av hyllvärmarna var riktigt urtrista har jag dessutom lämnat dem till bokbytarhyllan på biblioteket. Varför ha dem kvar hemma liksom?

2011-09-04 @ 21:51:02
Postat av: Västmanländskan

Kul idé. Jag tror också jag jerkar.

2011-09-04 @ 22:35:33
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: Sara Pepparkaka

Men HUR gjorde du för att bara läsa hyllvärmare? Jag har fullt sjå att motivera mig att läsa bara befintliga böcker i en månad- och då ska summan som brukar gå till böcker ändå sparas till något jag faktiskt längtar efter. (Jo, jag ÄR så tråkig, jag har en på förhand bestämd summa per månad som är bestämd för bokinköp.)

2011-09-05 @ 21:18:04
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com
Postat av: blogg_bohemen

Biblioteket var min räddning under dessa månader. I utmaningen ingick att jag inte fick köpa några nya böcker förrän de hemma var utlästa (eller i alla fall hade fått en ärlig chans!) men låna böcker gick bra. Det blev ju några böcker lånade om jag säger så ... Vi bor också rätt trångt så mellan mina böcker och sambons alla kläder (vi har alla våra laster!) är det emellanåt nödvändigt med en rensning. :) När man väl påbörjat utmaningen att bara läsa hyllvärmare blir det på något sätt också mer motiverande med tiden. Högen minskar och man vill nå slutet. Kanske någon slags tävlingsinstinkt? Men för att vara helt ärlig: Jag vill inte göra om det! Jag begränsar numera min bokinköp. En på förhand bestämd summa för bokinköp tycker jag låter alldeles utmärkt!

2011-09-06 @ 07:39:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0