bokbloggsjerka 9-12 sept

Gillar det här med "jerkan" hos Annika så jag hakar på den här veckan också genom att svara på frågan:

När insåg du att läsning var din passion och en otroligt viktig del av ditt liv?

Helt ärligt kan jag inte minnas en tid utan böcker. Mina föräldrar, som inte är några bokslukare, läste alltid sagor för oss och vi gick ofta till biblioteket där jag alltid lånade samma bilderbok: Lillasyster Kanin eller berättelsen om Den Feta Näktergalen och jag minns så väl känslan av de glansiga sidorna. När jag väl lärde mig läsa läste jag glatt allt möjligt - Kalle Anka och Asterix, hästböcker av alla de slag, lite Kitty, böcker som utspelade sig i historiska miljöer, ja det mest helt enkelt. På mellanstadiet hade vi beting i svenskan och jag skyndade mig alltid att göra de andra uppgifterna så att jag skulle få en efterlängtad lässtund. Under några månader bodde vi typ 50 meter från en biblioteksfilial - gissa vem som var där varje eftermiddag de hade öppet? :)

Sedan har det liksom bara fortsatt. För mig är att läsa lika naturligt som att andas. Det är bara något jag gör, en del av livet, en självklarhet. Har egentligen bara haft ett "läsuppehåll" i mitt liv och det var året efter mina litteraturstudier. Då var jag läsutmattad och skydde nästan skönlitteraturen samtidigt som jag motvilligt tog mig igenom kurslitteraturen i religion. Som tur var återhämtade jag mig och de senaste fem-sex åren har jag nog läst mer än någonsin tidigare.


Kommentarer
Postat av: Anna

Lika naturligt som att andas... Skön inställning!

2011-09-09 @ 17:51:19
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Ja, vad vore livet utan syre och böcker! :)

2011-09-09 @ 18:51:42
Postat av: Monika

Ja, biblioteken har nog en del med bokälskandet att göra. Bibliotekarien i vårt lilla bibliotek var också min "fröken" i ettan och tvåan, dessutom var hennes dotter min kompis, så hon kände ju mig och visste precis vad jag hade läst, ville läsa, kunde läsa och så vidare :-)

2011-09-09 @ 19:29:03
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: Bokslukaren

"Lilla syster Kanin" är nog en av de charmigaste bilderböckerna som finns.

2011-09-09 @ 21:58:08
URL: http://bokfavoriter.blogspot.com
Postat av: Västmanländskan

Känner precis som du - att böcker alltid funnits varit där och varit oumbörliga.

2011-09-09 @ 22:22:37
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: Sara Pepparkaka

Det verkar ju som om biblioteken varit jätteviktiga för nästan alla oss som svarat på den här jerkan.

2011-09-11 @ 20:48:55
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/
Postat av: blogg_bohemen

Monika: Med en bibliotikarie/fröken/kompis mamma som denna är det svårt att inte bli bokmal! :)



Bokslukaren: Visst är det en söt bok! Älskar bilderna!



Västmanländskan: Oumbärliga - ett verkligt passande ordval!



Sara: Ja, denna jerka visar verkligen på vilken viktig roll våra bibliotek spelar. Kul!

2011-09-11 @ 23:28:54
Postat av: Läsdagboken

kan fortfarande känna doften av Valhallaskolans skolbibblo, högst upp (ja, det skulle väl visa sig vara mögellukt)



gillar ditt svar och jag gillar verkligenn frågans formulering, även om jag nästan aldrig väljer att svara på sånt här

2011-09-12 @ 13:03:22
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0