lila hibiskus



Jag tillhörde dem som blev helt hänförd över Chimamanda Ngozi Adichies En halv gul sol och såg därför extra mycket fram emot att läsa Lila hibiskus. Lila hibiskus är Ngozi Adichies debutbok och jag tycker nog att det märks. Den skärpa som finns i En halv gul sol finns inte riktigt i Lila hibiskus, men det är fortfarande en helt OK berättelse och allra bäst är miljöbeskrivningarna då Afrika stundtals nästan flyttar in i min läshörna. Berättelsen är emellanåt otäck, men allra mest är det en hoppfull berättelse som väl ändå måste sägas är en aning förutsägbar.

Kambili växer upp i ett hem som styrs av en demonisk fader med en märklig syn på synd och orätt och som misshandlar både fru och barn. Utåt är han dock den gode medborgaren som skänker pengar till välgörenhet och till kyrkan och som dessutom driver en tidning som försöker bekämpa korruptionen i landet. Motvikten är Kambilis faster Ifeoma. I fasterns hem växer Kambili och hennes bror, lär sig känna glädje och får den frihet de aldrig fått i faderns hem. 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Den boken har jag här hemma men inte "hunnit" läsa - efs Roberts kommit i vägen ;). Vi har den på c-kursen o eleverna gillar den!

2011-03-05 @ 22:27:39
Postat av: blogg_bohemen

Jag kan tänka mig att eleverna gillar den. De känner nog större gemenskap med Kambili med tanke på åldern och frihetstemat. Det är inte en dålig bok, men du vet hur det blir när man läser mycket, wow-faktorn infinner sig sällan. Kanske skulle ge Roberts en chans?

2011-03-05 @ 22:51:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0