kvinna i grönt

Kvinna i grönt

Åh, vad det är underbart att försjunka i en riktigt bra deckare! Läste en bra bit in på natten i förgår eftersom det ändå "bara" var friluftsdag dagen efter. Kvinna i grönt  är den andra boken av Arnaldur Indridason som jag läst och nu är jag helt övertygad om hans storhet! Det riktigt kliar i fingrarna av iver att klicka hem en deckare till av honom, men köpstopp råder ju ... Finns säkert fler på bibblan!

I utkanten av Reykjavik byggs ett nytt villaområde och här hittar en pojke ett ben som visar sig tillhöra ett människoskelett. Skelettet grävs sakta fram av arkeologerna samtidigt som Erlendur och hans team försöker kartlägg vilka som bott i området under kriget för att utröna vems skelett de funnit. Utredningen försvåras av det faktum att de flesta är döda, döende eller undviker att säga hela sanningen.

Ovanligt nog är detta en bok där både nu- och dåtidsberättelsen är lika läsvärda. Jag tycker annars att den ena berättelsen har en tendens att konkurrera ut den andra. Gillar verkligen allt med denna deckare, till och med språket!

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

En av mina favoritdeckarförfattare:)

2011-02-10 @ 00:01:10
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Har hört fler hylla denna islänning och nu förstår jag verkligen varför! Kul med lite kvalité i deckaregenren!

2011-02-11 @ 14:51:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0