hjärtblad

Ibland känns väntan på pocketutgåvan evighetslång och så var det med Aino Trosells Hjärtblad, men nu äntligen har den kommit och jag har läst den. Eftersom jag är född och uppvuxen i Dalarna har jag såklart hört talas om vandringskullorna, men mest de från siljanstrakten som hårkullorna från Våmhus. I Hjärtblad är det villkoren i Malung under 1870-tal som beskrivs och jag läser med glädje varje ord och varje sida för det här är riktigt bra både vad gäller språk och innehåll.



Hulda, bokens huvudperson, kommer från fattiga förhållanden där familjen delar husrum med djuren, men hon är ändå lycklig, behöver inget mer och tycker om det hårda arbetet. Lars, den stora kärleken, ser hon bara enstaka gånger men tonårshjärtat värker av kärlek till honom och jag lider lite med dem för att de ses så sällan. Så dör modern och Hulda känner att det är dags även för henne att bege sig på vandring ner med Mälaren, men hon stannar inte där utan går hela vägen till Stockholm och får tjänst hos en välbemedlad familj som uppskattar henne mycket. Huldas lycka är dock inte evighetslång och hennes liv får sina törnar, hon bryter upp flera gånger och hittar nya vägar i livet.

Jag är nästintill betagen av Hulda, av bokens miljöer, av bokens tilltal. Det här är självklart en bok jag rekommendera alla att läsa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0