sorgesång




Siri Hustvedt - min författaridol! Älskar att läsa och se intervjuer med henne och maken Paul Auster, särskilt hemma i Brooklyn. Vad jag älskade var ren njutning att läsa. Sorgesång griper mig tyvärr inte på samma sätt, men jag gillar att Hustvedt anspelar lite på sitt egna norska arv när hon låter huvudpersonen och hans syster vara norskättlingar. Jag uppskattar också språket, det långsamma tempot och de personer som växer fram under berättelsens gång.

När syskonen Erik och Ingas far går bort hittar de ett kryptiskt brev som gör att de både vill lära känna sin far och hans hemligheter lite bättre. Erik ger sig i kast med att läsa de efterlämnade dagboksanteckningarna och sakta växer en ny fadersberättelse fram. Samtidigt flyttar en kvinna och hennes dotter in i Eriks extralägenhet och även hennes förflutna kommer att påverka Eriks vardag. Inga är änka efter en känd författare och hennes liv styrs också alltmer av händelser i det förflutna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0