söndagsenkät del 2

Gillar ju det här med enkäter så här kommer del 2 av söndagsenkäten.

26. Favoritkokbok?
Sju sorters kakor.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Oj, vad fel det blev här i mitt första inlägg, jag trodde det stod mest oinspirerande och svarade därför Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? av Nisse Simonson ... Mest inspirerande måste istället bli Om heder av Unni Wikan, åtminstone om man kan få in "mest lärorik" under beteckningen inspirerande. 

28. Favoritlässnacks?
Äter sällan snacks när jag läser, men på kafé tar jag gärna en äppelmuffins.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?

Män som hatar kvinnor av Stig Larsson. Jag tycks vara den enda som inte förstår storheten.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Läser inte så ofta vad kritikerna säger eftersom de läser böckerna för att analysera dem, jag läser dem för att underhållas och fly till en annan värld en stund.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Kritik är så personligt på den nivå jag själv befinner mig och garanterat också humörberoende. Jag säger om jag tycker en bok är bra eller dålig och försöker motivera, men jag förstår om andra inte håller med mig.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Jag önskar att jag kunde mer tyska, skulle nog inte en komma igenom en bilderbok tyvärr. Men franska vore ju inte heller så dumt ...

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Undviker att bli skrämd, så den frågan kan jag inte besvara.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Allt av Stephen King.

35. Favoritpoet?
Har aldrig varit någon storläsare av poesi, men jag tycker rätt mycket om Dan Andersson

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Alldeles för många ... :)

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Hela tiden, vilket ger mig dåligt samvete, samtidigt som jag tycker det är lite vitsen med att låna - man behöver inte känna pressen att faktiskt läsa böckerna. Det faktum att böckerna kan lånas igen vid ett senare tillfälle är också trösterikt.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Oj, vilken svår fråga! Miss Marple kanske?

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Professor Moriarty i Sherlock Holmes.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Gärna en lite tjockare pocket med en intressant handling, eller ett par deckare som inte kräver så mycket av läsaren.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Året efter jag hade läst litteraturvetenskap var jag oerhört lästrött och läste mycket lite, men annars handlar det nog bara om någon dag här och var.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Min inledande fascination för Lars Noréns dagbok har falnat och den kommer troligen aldrig att bli utläst.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Hemma: Att det är kallt, att jag får ett sms, att det bara är en liten stund kvar tills något program börjar på TV:n, grannens musik, särskilt Walk of Life ...
Ute: Få saker egentligen, men jag har en ful ovana att tjuvlyssna om paret vid bordet bredvid uppenbart är på sin första dejt, typ på söndag eftermiddag när det träffade på krogen dagen innan.

44. Bästa filmatisering av bok?
Jag brukar försöka undvika att se filmen om jag läst boken, men Ivanhoe är väldigt bra. åtminstone den version som visas på nyårsdagen. 

45. Sämsta filmatisering av bok?

DaVinci-koden

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Inte en aning, men jag gör hellre fler små inköp än enstaka stora, så troligtvis inte mer än 400 kr. Om man inte räknar med de gånger som kurslitteratur inhandlats förstås.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig. Varför skulle jag göra det?

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att jag finner boken ointressant av någon anledning.

49. Har du dina böcker organiserade?
Skönlitterära pocket och inbundet står åtskilda från varandra. Facklitteratur efter ämne. Egen bokhylla för sambons böcker. Har helt frångått att ha böckerna i bokstavsordning.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag behåller nästan alla böcker, men några som jag inte gillat men misstänkt att andra i min omgivning gillar har jag gett bort. Några böcker har också lämnats till second hand-butiker i samband med flytt. Enstaka har slängts.

51. Finns det böcker du undviker?
Historiska krigsromaner, BOATS, chick lit.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?

Du kan glömma bort ditt eget barn: Kvinna i krig av Christina Wahldén. Håller på att läsa den nu.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Är fortfarande förvånad över att jag faktiskt gillar att läsa deckare, en genre som jag skydde fram till för bara något år sedan.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Känner aldrig skuld över nöjesläsning.

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Äsch, nu måste jag fråga - vad är BOATS?

2010-11-16 @ 22:47:31
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

En av de kunskaper som snappat upp någonstans i bokbloggosfär! :) BOATS = Based on a true story.

2010-11-17 @ 11:10:46
Postat av: Västmanländskan

Aha! Då är jag med ;)

2010-11-17 @ 19:54:01
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0