läsning i kortform

Statistiken suger helt musten ur mig, så jag ligger efter en del med mitt bokbloggande (och med min träning...). Här kommer därför några snabbkommentarer kring de senast lästa böckerna.

No och jag

No och jag av Delphine de Vigan

Lou är en supersmart 13-åring som bor tillsammans med sin deprimerade mamma och vanmäktig pappa och är smygkär i Lukas. Under en skoluppgift om hemlösa träffar hon No, får en inblick i hennes värld, blir hennes vän och till slut flyttar No hem till Lou, vilket visar sig ha positiv effekt på Lous mamma. Jag tyckte mycket om boken, särskilt skildringen av Lou som trots sin höga IQ är befriande naiv och riktigt rolig.

Som glöd blir till aska

Som glöd blir till aska av Annika Sjögren

Staffan blir slagen av sin fru Sonja, men det är det ingen som kan tro. Han drömmer om att hon skall dö och skriver till och med om den i sin hemliga tankebok. Så plötsligt blir tankarna alldeles för mycket verklighet och Staffans liv kommer att präglas av rädsla samtidigt som han försöker hålla fasaden uppe och allt blir bara mer och mer komplicerat. Oväntat bra och jag, som valt att lyssna på den inlästa ljud-boksversionen, ville egentligen aldrig trycka på stoppknappen, men någon gång måste man ju sova. :)

Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande

Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo

Vacker titel och jag har länge varit nyfiken på Guos bok, men tyvärr blev jag rätt besviken och tyckte att det var en intetsägande och lite trist berättelse. Z flyttar från den kinesiska landsbygden för att plugga engelska i London. Kort efter sin ankomst till London träffar hon en man och flyttar ihop med honom. Hon lär sig en hel del om det engelska samhället och allt fler engelska ord, men det är mycket som bara förblir främmande. Vissa av kulturkrockarna är intressant läsning, men de språkliga funderingarna är ändå behållningen med boken. Detta är inte en bok att rekommendera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0