sputnikälskling

Åh, vad det är mysigt med alla adventsljusstakar och adventsstjärnor i fönstren! Hemma har älsklingen fixat och donat i några dagar så nu har vi äntligen fått upp tavlor på väggarna - som en rosa kram känns hela rummet! Rosa är onekligen den bästa färgen! Belysningen är också förbättrad, så när kvällsmörkret sänker sig tänder vi alla röda lampor och bara myser! Varför använda vita glödlampor när det finns röda???


Sputnikälskling

Självklart inbjuder miljö här hemma till läsning av skönlitteratur, och högen minskar sakta men säkert. Min tredje Murakami är precis utläst och jag blir bara mer och mer fascinerad av denne författare. Han berättar historier som ingen annan och liknelserna och metaforerna är verkligen i en klass för sig. Eller vad sägs om "det kändes precis som om jag hade svalt en mulen himmel"? Sputnikälskling handlar om K (ja, jag kunde inte heller låta bli att tänka på Kafka) och hans väninna Sumire som han i hemlighet känner åtrå till. Sumire har författardrömmar, men lyckas aldrig riktigt slutföra sina romanprojekt. Så träffar hon affärskvinnan, Myu, och blir både kär och erbjuden ett jobb. Myu tar med sig Sumire på en Europaresa, men den slutar inte riktigt som det var tänkt. Sumire försvinner spårlöst.

Som alltid med Murakami befinner sig berättelsen i flera världar och vad han egentligen vill ha sagt går mig förbi, det gör det alltid, men jag gillar det för det utmanar tanken. Slutet är aldrig helt givet, vilket gör att man kan återvända till berättelsen och fundera på den igen och igen. På önskelistan står nu Fågeln som vrider upp världen och jag erkänner mig härmed Murakamifrälst.

Kommentarer
Postat av: camilla

en rosa kram!!! vad fint det låter

2009-12-02 @ 14:32:15
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Rosa filttyg i tre olika nyanser på stora ramar kan inte bli annat än underbart! :)

2009-12-02 @ 18:46:05
Postat av: Västmanländskan

Ån, nu blev jag sugen på att läsa den. Norwegian Woods är en av mina favoritböcker.

2009-12-04 @ 21:35:34
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Klart värd att läsas! Min favorit är Kafka på stranden - märklig bok!

2009-12-08 @ 14:03:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0