00-talet som gått



Imorgon är 00-talet till ända. Mycket har hänt. En del minns jag, en hel del har jag glömt. En del var roligt, en del var jobbigt, precis som det brukar vara här i livet. En kort sammanfattning, där jag säkert glömt både en och tre viktiga händelser, av mitt 00-tal kommer här. Undrat vad 10-talet för med sig?

2000
Ung och fräsch, pluggade svenska språket A och B (många grammatiktentor blev det …), festade en hel del. Kyrkogårdsarbetade under sommaren. Var lite småkär i både en innebandytränare och en läkare – OMG vilka bottennapp! Träffade älsklingen för första gången i november.

2001
Kära systers yngsta dotter föddes i början av året. Mera festande … Läste om min första lärarskapstermin och hade en toppentid på Leksands gymnasium. Sommarjobbade bland gravstenarna igen. Hösten var nästan bara mörk och deppig och ingen uppsats blev skriven. Älsklingen och jag (fortfarande bara vänner) åkte för första gången till Köpenhamn och jag blev hög på för många starka huvudvärkstabletter.

2002
Jag och älsklingen gick på opera i januari och blev ett par samma dag. Vårutflykt till wonderful, wonderful Copenhagen. Sista terminen på lärarutbildningen, skrev examensarbete tillsammans med underbara vännen JJ (då JA) och trodde att vi hade koll på verkligheten. Mysig  tjejhelg  i MM:s sommarstuga. Sista sommaren som dödgrävare (eller snarare blomplanterare). Mor och far går isär, säljer huset med den vackra tomten, och mor flyttar in i den lilla tvåa som jag flyttade ut ifrån. Lämnade Ludvika för jobb i Sandviken. Trivdes som fisken i vattnet i nya staden, med nya jobbet och med min fantastiska mentor LPJ. En del festande även detta år … Året avslutades med nyårsbröllop mellan SG och MB.

2003
Blev sambo och vi slet hårt i början … Firade älsklingens 30-årsdag med tyginklädd lokal, mängder av couscous och roliga vänner.  Slutade jobba i Sandviken, styrde kosan mot Leksand där älsklingen pluggade och jag var lärarvikarie. Stämplade. Blev latte-beroende. Tränade vattengympa och tidro.

2004
JH och DS ställde till med januaribröllop med korv, mos och rockabillyband. Mera myspys i pittoreska Leksand. Jobbade mycket på högstadiet – lärorikt … Stammis på Ica Mårtas (saknar den affären!) och Siljans Konditori (en latte och en köttbullsmacka utan klet, tack!). Lugna sommarkvällar på Solvi med nygräddade våfflor. Pulkafest i Sammilsdal med vännerna. Mera Köpenhamn.

2005
Älsklingen köpte vår första dator och jag skrev äntligen klart den släpande C-uppsatsen i religion och plockade på riktigt ut min lärarexamen. Försommarbröllop mellan CC och RD – oj, vad mätta vi var! Tröttnade på Leksand så vi drog till Växjö och älsklingen började ny utbildning och jag fick jobb snabbare än väntat. Mycket nytt att hitta till och vänja sig vid. Tog lite tid. Läste för första gången en distanskurs. Blev medlem på ett gym (stort steg!) och bodde mer eller mindre i spinninglokalen.

2006
Jobbade på två ställen under våren, pendlade och läste samtidigt ännu en distanskurs. Kände mig en aning splittrad. Tur att det blev bara ett ställe att arbeta på under hösten.  Ännu ett bröllop, denna gång i juli då SJ och PT knöt hymnens band. Semestrade i Göteborg och på Ystad Saltsjöbad. Började blogga i oktober.

2007
Firade fem år tillsammans med vinterweekend i Malmö. Flyttade till vår första trea i mars och jag fick ett eget litet läskrypin och älsklingen fick ett rum för alla sina kläder ... Favorit i repris – budgetsemester i Göteborg. Storebror och hans TT blev äkta makar i augusti. Älsklingen fick jobb i Arvika så vi blev särbos och det blev några resor till Värmland och fika på City-konditoriet.

2008
Fortfarande särbos, åtminstone fram till augusti. Åkte på mitt livs första charter till Hammamet i Tunisien. Gud, vad rädd jag var för flygresan, men väl på plats var allt underbart! Bröllopsyran fortsatte detta år med två vackra par, JA och MJ i maj och MM och BP i september. Jag fyllde 30 år och älsklingen bjöd på skattjakt som tillsammans med familjens present gav mig en gratis semester 2009.

2009
Började känna mig trött på jobbet och rättningshögarna, tog tjänstledigt för studier och njuter i fulla drag av kunskapsinhämtningen. Lilla mor flyttade till Gävle och gav mig på så sätt chansen att återupptäcka staden. Vi flyttade till vår mysiga etta. Solsemestrade för andra gången i Hammamet och storstadssemestrade i Berlin. Red kamel för första gången, såg en bit av Sahara och tappade andan av Atlasbergens skönhet.  Mumsade Dönerkebab och drack weiβbier.  Bytte gym och njuter av att åter kunna simma.


Kommentarer
Postat av: camilla

intressant och spännande läsning, även om jag hört åtminstone fragment ur ditt liv före ca 2005 : )



noterade att 2009 tycks varit ett toppenår - a year of magical thinking, som du sade, och bara för det gick jag och köpte boken, haha.

gott nytt år till er båda! kanske blir det tillökning under 2010? jag menar förstår en engelsk bulldog!

2009-12-30 @ 23:14:50
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Hösten 2009 har varit toppen! Tillökning i den formen av en vovve vore inte fel! Tror dock att älsklingen skulle föredra att adoptera Charlie. :)

2009-12-31 @ 12:04:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0