allt för min syster

Omslagsbild: ISBN 9789170013461, Allt för min syster

Jodi Picoults Allt för min syster handlar om trettonåriga Anna som startar en rättsprocess för att slippa donera sin njure till systern Kate. Bakgrunden är komplicerad; systern Kate fick som mycket lite en ovanlig och aggressiv form av leukemi och Anna föds som en designerbaby, den perfekta genetiska matchningen till Kate som alltid kommer att kunna donera vad helst det är till Kate, men nu vill inte Anna mer.

Det intressant i boken, och det som gör den till en riktig bokcirkelbok, är alla etiska och moraliska frågor, beteenden och vinklingar. Modern som gör allt för att Kate skall leva, men kanske inte riktigt ser Anna eller brodern Jesse som sedan länge lever en mer eller mindre kriminell tillvaro. Pappan som inte kan bestämma sig, som plågas av beslutsångest - skall han stödja Anna eller inte? Kate, har någon frågat henne vad hon vill, hon som tillbringat större delen av sitt femtonåriga liv på sjukhus? Och så naturligtvis den stora frågan om designade barn, vart går gränsen för oetiskt?

Som helhet är boken mycket läsvärd, även om kärlekstrasslet mellan Annas advokat och Annas gode man ibland tar bort fokus från den intressanta berättelsen om Anna och hennes familj. Jag tackar Magix för boktipset!

Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

hej sophie! ja, rekommenderar varmt hadrianus minnen. höjer sig långt över den typiska historiska romanen.

såg att den endast kostar 36:- på bokus result" rel="nofollow">http://www.bokus.com/b/9789100108281.html?pt=searchresult



efter din kommentar vill jag åka till kartago!



kram,C

2008-08-25 @ 11:25:48
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Magix

Jaså, vad roligt :)

2008-08-25 @ 18:47:22
URL: http://bokbabbel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0