när jag fyller 30 ska jag vara smal



När Jenny Dahlbergs bok Tjock! utkom läste jag den med stort igenkännande, men också nåonstans med vetskapen om att ingen kan på riktigt allvar, i sitt allra innersta, vara helt nöjd med att vara så tjock. Tro mig, jag vet, jag är där själv. Därför var det extra intressant att nu, som peppning inför beach 2008, läsa hennes bok När jag blir 30 ska jag vara smal. Det är någonstans det jag önskar att jag själv kunde vara, men det är inte så många månader kvar till jag fyller just 30 ... Lite mindre än idag vill jag dock vara ...

Jenny vaknar en natt i februari och känner att det inte går längre, hon vill inte vara tjock mer, det är nu eller aldrig som hon skall bli smal. Fylld av inspiration köper hon redan samma morgon ett träningskort på Sydpoolen hemma i Södertälje och börjar träna. OCh vilka resultat! Kilon rasar och Jenny mår toppen. Resan mot det smala livet har börjat och det går bra, men inte alltid, det blir ett och annat bakslag och i slutändan är hon inte riktigt så smal som hon hoppats när hon fyller trettio, med femtio kilo mindre är en enorm bedrift. Jag känner mig full av beundran inför denna kvinna!

Förutom hennes viktnedgång, är det också intressant att läsa om hur människor bemöter henne, hur vi tjocka tvingas klä oss i mönstrade toppar av dåligt snitt som bara gör saken värre och hur svårt det är att hålla fast vid sin plan när jobbiga saker händer i livet. Alla kan självklart läsa denna bok, men jag tror på fullast allvar inte att den går att riktigt förstå om man inte befinner sig , eller har befunnit sig, i Jennys utgångsläge.

Tack, för en inspirerande och hoppingivande bok, Jenny Dahlberg! Och tack också till min underbara väninna JHS som nu försöker hjälpa även mig att tappa kilon och börja ett mindre tjockt liv. Jag drömmer inte om korta jeanskjolar, men en topp på Noa Noa vore underbart!

Kommentarer
Postat av: camilla

Hej Sophie!
hmm... tveksamt om myrrha är läsvärd... men ge den en chans!

hälsn. från arlanda, på väg hem till london från gotland

kram C

2008-04-06 @ 18:54:44
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0