schlagern är slut = snyft!

 

Så var det över, årets höjdpunkt, Eurovision Song Contest. Sveriges placering: 18. Blir semifinal nästa år. Visst, lite besviken känner man sig ju, men å andra sidan, klarar man att kvalificera sig från semifinalen ökar chanserna till bra placering i finalen, så kanske kan det vara en lyckträff.

Personligen tycker jag inte att vi kan skylla placeringen vare sig på The Ark, finska bildproducenter eller den icke-fungerande hypnosplattan. Låten gick helt enkelt inte hem i de flest europeiska länderna och svårare än så är det inte. Kanske är det också så att svenska journalister (läs Nunstedt & co) måste sluta bedöma låtar efter modellen "låter svenskt = superbra, låter öst-europeiskt = så dåligt". Hela diskussionen om att östländerna bara röstar på varandra blir lite fånig när Sverige ger en tolva till Finland, Portugal en tolva till Spanien och så vidare. Natruligtvis röstar man på grannländerna, smaken är ju som mest lik just där! Dessutom gav alla så kallade västländer höga poäng till östländer, så jag säger bara lägg ned diskussionen!



Har för övrigt ett alldeles utmärkt förslag på hur västländerna åter skall få en plats i finalen. Inför två semifinaler, de tjugo länder som kan räknas till väst i den ena och tjugo öststater i den andra. Låt sedan tio bidrag från varje final gå vidare. Då får vi en blandad final både vad gäller länder och musik, samt att det bara blir tjugo låtar i finalen. Mer hanterbart så. Inför dessutom ett röstningssystem som liknar det vi har i svenska uttagningen med både jury och folkröster. Då borde alla bli nöjda och glada, tycker jag! :) Någon annan som har ett förslag på hur ESC kan förbättras?

   

Måste ju också kommentera några av bidragen. Vinnaren Serbien förstod jag inte riktigt. OK, fin melodi och visst sjunger hon från hjärtat, men är den bra? Jag tycker nog att den var lite seg. Ukraina, här hemma kallad foliemannen, var så urflippat att jag faktiskt gillde det! Ja, jag vet, det är sinnessjukt! Turkiets låt är bra om man slipper se sångaren som påminner lite om en hallick ... Sorry, Turkiet .... Finlands låt kommer att spelas på Rix FM hela sommaren och hösten, så hennes karriär är tryggad (det var en riktigt bra låt också!). Tysklands storbandsbidrag gick hem hos oss (och hos min mor och syster!) så den fick en röst, liksom min favorit Ungern. Ungerns sångerska har fått en massa kritik för sitt engelska uttal, varför ödsla energi på sådant? Alla bryter ju i alla fall, inte är det värre att bryta på ungerska än svenska. Sämst, alla kategorier, var Irland. Hon sjöng falskt fårn start till mål och dessutom mumlade hon fram texten. Herregud, säger jag bara! Irland har nog gett sig sjutton på att de skall slippa arrangera ESC igen! :)

Nu inleds den långa väntan på att svenska Melodifestivalen skall dra igång igen i februari 2008. Däremellan får vi hålla till goda med "små grodorna" på midsommar och "midnatt råder" framåt jul. Ett år går så fort!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0