ett år av magiskt tänkande



Jag är "bara" 28 år och ibland läser man en bok som får en att förstå att livet kommer att bjuda på så mycket mer, både av det goda och onda. Joan Didions bok Ett år av magiskt tänkande är en djupt personlig skildring av hennes första år efter att hennes man dött. Det är sakligt, men rörande. Säkerligen trösterikt om man själv förlorat någon riktigt närstående, och eftersom jag inte gjort det så känner jag att jag missar en dimension av boken. Trots detta är det magiskt i sig att läsa boken.

Didions man dör dagen före nyårsaftonen och samtidigt ligger hennes dotter i koma på sjukhuset. Bara det får alla empaticylindrar att  gå igång och man känner med Didion. Som läsare följer man Didions tankar, kamp för att ta sig igenom dagarna, styrka när dottern åter hamnar på sjukhus efter en kort tid hemma hos sin make. Livet som går vidare, sakta, i en slags bubbla.

En bok att läsa och finna styrka i att veta att livet kommer att gå vidare den dag sorgen drabbar oss alla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0