stål

Stål (inbunden)
Det har gått några dagar sedan jag läste ut Silvia Avallones Stål och jag vet inte vad jag ska skriva om den. Känner mig helt överväldigad av boken och kan liksom inte formulera i ord hur bra jag tyckte den var.
 
Det är något sorgligt över hela berättelsen. Över hela staden Piombino med masugnen som ständigt tittar ner på befolkningen och Elba med de glittriga turisterna på andra sidan vattnet. Ett oöverstigligt avstånd mellan de boende på Via Stalingrado och de solande på Elbas stränder. Det är en sådan där berättelse som jag längtar intensivt efter emellanåt - modernt, samhällsspeglande, äkta.
 
Jag tänker på Anna och Francesca, på deras intensiva vänskap, på deras olikheter, på deras sätt att klara sig genom tillvaron trots fäder som är allt annat än goda. På deras mammor som är så brutna trots att de är så unga. På hopplösheten hos de unga männen. Det är verkligen ett annat Italien är det vi ser i turistbroschyrerna.
 
Tänker också på hur svårt det är att skapa stora drömmar i en värld som Annas och Francescas. Anna försöker, går klassisk linje, vill föra moderns kamp för rättvisa vidare på något sätt. Men det känns en smula avslaget. Hur skulle det kunna bli annat? Francesca som jag känner så mycket för under hela berättelsen. Som vill bli velina, dansa lättklädd på TV. Hur fel det blir. Hur lätt det är att det blir så fel.
 
Ja, jag skriver inget mer. Läs boken om ni inte redan gjort det. Det här är det bästa jag läst på flera år.
 
(Är det någon mer än jag som tänkte på att Anna Ternheims version av Shoreline är som det perfekta soundtracket till den här boken?)
 

Kommentarer
Postat av: mind the book

instämmer i allt, särskilt "modernt, samhällsspeglande, äkta" och tack för soundtracket!

biblioteksfika i veckan?

Svar: Ja, det är ju precis en sådan bok man behöver ibland.
blogg_bohemen

2012-06-24 @ 20:52:13
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Anna

Jag blev ganska sorgsen av att tänka på den såhär i efterhand. När jag läste så var det i ett rasande tempo och jag var mest arg på att flickorna inte hade några val men nu så känns det ledsamt. Sorgesamt.

Svar: Sorgesamt var ordet. Jag tänker fortfarande på många av karaktärerna och av någon anledning är det mammorna jag tänker mest på. Lider liksom med dem.
blogg_bohemen

2012-06-24 @ 21:47:15
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/
Postat av: Västmanländskan

Oj då! Dår är det bäst att göra som du säger ;)

Svar: Ja, jag rekommenderar den verkligen.
blogg_bohemen

2012-06-24 @ 22:22:46
URL: http://vastmanbok.blogspot.com
Postat av: Hanneles bokparadis

tänk, såg men lånade inte....

Svar: Jag stod i lånekö ganska länge för att få den och jag är så glad för att jag har läst den.
blogg_bohemen

2012-06-25 @ 08:38:15
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Stockholmsflickan

Jag har än så länge inte känt mig lockad att läsa Stål, trots att jag har sett den i bokhandlar och hört den hyllas på tv och på internet. Men nu blev jag faktiskt riktigt nyfiken. Måste nog ge den en chans i alla fall :)

Svar: Jag är ju helt såld på den så jag tycker absolut att du skall läsa den! :) Kul att mitt inlägg inspirerade dig.
blogg_bohemen

2012-06-27 @ 10:48:24
URL: http://skrivande.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0