klassikerutmaningen del 2

Lady Chatterleys älskare (pocket)   klassiker  
 
Lady Chatterleys älskare av D H Lawrencce har länge stått på min läslista, men frågan är om den någonsin blivit läst om det inte vore för klassikerutmaningen. Det är ju faktiskt riktigt roligt att ta sig an välkända verk och sedan kunna säga att man faktiskt läst dem, inte bara att man känner till dem.
 
Lady Chatterleys älskare var dessutom mycket bättre än vad jag trodde. Hade liksom laddat för gammalt språk och lite tillkrånglade formuleringar, men så är det inte alls. Det är mycket välskrivet och berättelsen liksom flyter fram över sidorna. Jag blir faktiskt förvånad över hur snabbt det går att läsa och hur bra jag tycker det är.  
 
Bokens innehåll är ju inte på något sätt okänt för mig och jag såg också den franska filmatiseringen som kom för något år sedan (de sexscenerna fick hela biosalongen att rodna), men det är en helt annan sak att läsa boken. Karaktärerna får mer djup och blir mer levande. Lady Chatterley (Connie), med sin liberala skotska uppfostran i botten, förtvinar efter något års äktenskap med den rullstolsbundne Sir Clifford. Intellektuella samtal i all ära, men Connie behöver också fysisk närhet. Hon möter då makens skogvaktare och dras in i ett passionerat förhållande med honom. Naturligtvis är det inte problemfritt. Här finns klassskillnader, erfarenshetsskillnader, konvenans, byskvaller och en förlupen hustru att ta hänsyn till och förhålla sig till.
 
Jag tycker om Connie. För sin tid är hon frigjord och egensinnig. Hon kastar av sig sina kläder och springer naken i regnet. Hon har sex innan äktenskapet. Hon kan inte alltid hålla tyst när männen talar och hon deltar aktivit med egna intellektuella idéer. Sir Clifford däremot, han tråkar ut mig. Han har ett märkliogt behov av beundran som inte alls tilltalar mig. Jag vill egentligen tycka lite synd om honom eftersom han trots alla blir bedragen, men han bara pratar och pratar och tycks helt oförmögen att läsa av känslolägen. En trist typ och snobbig typ helt enkelt. Eller som Lady Chatterley själv uttrycker det: Varför hade män aldrig någon förnyelse inom sig, något fräscht som kunde vecklas ut? De avslagna männen! 
 
Boken utkom 1928, men förbjöds på grund av de detaljerade sexskildringarna och för att de dessutom sträckte sig över klassgränserna. I Sverige kom boken ut första gången 1941, och i England inte förrän 1960. Heja Sverige!
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Härligt med boktips! Jättebra blogg du har :)

Svar: Åh, tack! Precis den uppmuntran man behöver ibland!
blogg_bohemen

2012-06-27 @ 21:10:48
URL: http://bokslukare.blogg.se
Postat av: mind the book

har kommit till kapitel 11 och instämmer hittills i allt. ser dessutom en del paralleller med Thoreaus Walden - min första bok i Klassikerutmaningen

Svar: Jag läste om dina reflektioner på din blogg. Visst var Venedig en överraskning. Trodde att författaren bara skulle hoppa över det, men det blev ett välfungerande avbrott från Midlands tyckte jag.
blogg_bohemen

2012-06-28 @ 11:40:23
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: mind the book

det har du rätt i. så måste det vara tänkt - som en frisk fläkt/balans/avbrott efter tunga Midlands.

för övrigt uppskattar jag upplägget i Klassikerutmaningen. två är inte alls kravfyllt - jag kan t.o.m. tänka mig att läsa en tredje : ) frågan är vilken. ngt förslag?

Svar: Ja, det här med klassiker har verkligen gett mersmak! För mig blir det två till (åtminstone). Strindbergs En dåres försvarstal skall vara läs innan skolstart för då är det bokcirkeldags. Tänkte också läsa Johnsons Strändernas svall.
blogg_bohemen

2012-06-28 @ 18:21:56
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Sara Pepparkaka

Just det, DEN boken finns också. Jag har redan läst två böcker till sommarens klassikerutmaning, men just nu känns det faktiskt som det kunde bli flera, och Lady Chatterley borde ju vara en trevlig sommarbekantskap.

Svar: Precis så känner jag ofta när jag läser bokbloggar: DEN boken finns ju också! Till och med klassikerna inspirerar och det trodde jag faktiskt aldrig.
blogg_bohemen

2012-06-28 @ 19:33:41
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/
Postat av: Lena

Den här har funnits bland mina lästips många år men inte blivit läst ännu!

Svar: Det var likadant för mig. Ibland behöver man tydligen en utmaning för att komma till skott. Ska nog haka på fler utmaningar framöver. :)
blogg_bohemen

2012-06-30 @ 15:35:42
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Maria

Jag har läst Lady Chatterlys älskare som tecknad serie, för länge länge sen.

2012-07-02 @ 17:51:49
URL: http://www.pocketblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0