söndagsenkät del 1

Bokbabbel är alltid en källa till inspiration och nu har jag hittat en oemotståndlig enkät som jag självklart vill fylla i samtidigt som jag rekommenderar alla att läsa Bokbabbels egna svar.

1. Favoritbok i barndomen?
Lillasyster kanin eller den feta näktergalen av Ulf Nilsson. Tröttnad aldrig!

2. Vad läser du just nu?

Livet på Scotland Street av Alexander McCall Smith

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?

En bok om ayurveda. Har drabbats av en plötslig lust att ta reda på om jag en kapa, pitta eller vata.

4. Dålig bokvana?

Att släpa hem alldeles för många fackböcker från biblioteket för att sedan få dåligt samvete för att jag inte orkat/hunnit läsa dem.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?

Lämnade tillbaka det mesta innan jag åkte till älsklingen tidigare i veckan, men några kursböcker är nog kvar hemma fortfarande.

6. Har du en läsplatta?

Nej.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
När det gäller skönlitterära böcker föredrar jag absolut att läsa en åt gången, blir så splittrat annars. Däremot har jag egentligen inget emot att läsa någon lättsammare fackbok parallellt med en trivsam roman (eller varför inte en deckare?).

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nej, inte särskilt mycket tror jag, det är nog snarare så att jag blivit lite äldre, börjat köpa fler böcker etc. Däremot har andra bokbloggare inspirerat mig till en rad bokinköp och även till att våga mig på ljudbokslyssning. Tack och bock!

9. Sämsta boken du läst i år?

Svårt. Jag har börjat på väldigt många böcker som jag sedan inte läst ut, men de kanske inte räknas? Hästkrafter av Lars Mytting ligger definitivt i botten i vilket fall. 

10. Bästa boken du läst i år?

Är ju inte heller helt lätt att svara på men Markus Zusaks Boktjuven ligger bra till.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?

Alldeles för sällan, men lite oftare på senare år.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?

Romaner av det lättsammare slaget - inga nobelpristagare här inte! Deckare funkar också rätt bra. Pocket-topplistan, med undantag av BOATS och chick-lit.  

13. Kan du läsa på bussen?

Bara på långfärdsbussar. På stadsbussen får jag aldrig ro.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?

Sängen.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Sällan jag gör det, men har absolut inget emot det.

16. Viker du hundöron i dina böcker?

Alltid i mina egna, aldrig i biblioteksböcker.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?

Nej.

18. I studierelaterade böcker då?
Sällan. Drar mest lite streck vid intressant passager. Enstaka understrykningar.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Läser bara på svenska. Ibland tvingas jag läsa på engelska, men då är det alltid kurslitteratur, och det tar en oändlig tid och inte lär jag mig lika mycket heller.

20. Vad får dig att älska en bok?
Genomtänkt story, trovärdiga personskildringar, språk som bär berättelsen.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Samma som får mig att älska en bok.

22. Favoritgenre?
S.k. vanliga romaner.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?

Skräck, memoarer, biografier. Fast jag tror egentligen inte att jag vill läsa böcker i dessa genrer för då skulle jag väl göra det?

24. Favoritbiografi?

Jag kan inte minnas någon ... säger något om hur sällan jag läser biografier ...

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Inte från pärm till pärm, men något kapitel här och var har det ju blivit, men någon specifik titel kan jag inte komma på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0