djävulen i spegeln

Djävulen i spegeln

En deckare funkar alltid som verklighetsflykt tänkte jag och tog mig an Djävulen i spegeln av Lesley Horton. Min första av henne, och jag får väl erkänna att den inte håller samma klass som t ex Peter Robinsons böcker, men hyfsad var den i vilket fall. Att det finns några lösa trådar kvar när boken är utläst är dock ett störande moment (liksom den stundtals slarviga översättningen ...). Personerna är trovärdiga (vilket inte alltid är fallet i denna genre) och Horton gör ett gott jobb med att skildra de motsättningar som finns mellan olika samhällsgrupper.  

Handlingen tar sin början när en ung flicka hittas mördad vid en gammal offerplats utanför staden Bradford. Ju mer kriminalarna undersöker fallet desto mer komplicerad blir flickans bakgrund. Även andra personer i hennes närhet visar sig ha ett allt annat än fläckfritt förflutet och vem som dödat flickan är länge en öppen historia.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0