cyklar vidare



Eftersom jag inte gör mig någon större illusion om att jag skall få tillbaka min gamla, stulna cykel så inhandlade jag en ny, svartglänsande Sjösala igår på Team Sportia. Inte ofta man spontanshoppar en cykel! Den är hur skön som helst att cykla på och sadeln är gudomlig! Känns nästan som att sitta i en fåtölj och glida fram över gator och torg. Varför kan inte spinningcyklar ha lika sköna sadlar?



Igår kom även en snäll och vänlig vaktmästare och hjälpte mig att skruva upp min bokhyllor i läshörnan. Blev hur bra som helst! Nu liknar det allt mer ett biblioteks-krypin och allt mindre en tråkig klädkammare. Att ha en egen lite hörna är verkligen något jag rekommenderar alla. Även om tanken med samboskap kanske är att man skall växa samma och kompromissa lite så är det så skönt att ha en egen del av lägenheten där man bara får ha sin egen stil och ingen annan får vara med och bestämma. Tror jag skall börja kampanja för att alla vuxna också skall ha egna rum/hörnor!

 

Apropå bibliotek och böcker så läser jag för tillfället Magdalena Graafs Det skall bli mig ett sant nöje att döda dig. Påminner en del om nyss lästa Gömda då båda är så kallade sanna berättelser och båda handlar om misshandlande män som, när kvinnorna lämnat dem, förföljer dem och hotar dem. Även denna bok är rent litterärt ingen höjdare och något Nobelpris kommer aldrig att delas ut till Magdalena Graaf, men jag tycker ändå att hennes bok är viktig. Många unga tjejer vill vara  som "systrarna Graaf" och tror att deras liv enbart har varit glamour, vilda fester och glassiga modelljobb. Här möter vi en annan Magdalena, Magdalena före utviken på Slitz framsida. En unga, lite osäker tjej som träffar en snygg muskelbyggare och vägrar se varningssignalerna i tid. Hon dras in en spiral av tung kriminalitet, droger och misshandel som till slut urartar helt. Det är otäckt att läsa, men mest otäckt är hur lite samhället ställer upp när det verkligen behövs och hur lite medmänsklighet det finns när myndigheter kopplas in. Det är bara att hoppas och be att man aldrig kommer att hamna i en sådan situation.

Känner att nästa bok måste bli en feel-good historia. Två böcker i rad på temat misshandel kräver något lättsmält som avrundning. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0