läsning i influensatider

En långdragen influensa följd av trötthet verkar äntligen ha gett med sig. Medan jag låg där i feberdimman läste jag två böcker, men jag orkade inte blogga om dem så jag skriver ett par korta kommentarer nu istället.



Håkan Östlundh Inkräktaren

Jag tillhör dem som verkligen gillar Östlundhs deckare om kriminalpolisen Fredrik Broman på Gotland. Jag tycker det är något sympatiskt över Broman som gör sitt bästa men som ibland strular till det i privatlivet. I Inkräktaren är det dock inte så mycket polisernas privatliv som står i fokus utan istället en berättelsen som börjar med att en familj kommer hem från semestern och hittar ett familjefoto där någon stuckit ut ögonen på dem. Polisen tar saken på allvar, men kanske ändå inte riktigt förrän dottern försvinner under en rast i skolan och det är bara början. 

Det är en spännande och välskriven deckarhistoria som är sådär lagom obehaglig. Rekommenderas verkligen.



Anna Fredriksson Sommarhuset

En mamma som tar sitt liv. En syskonskara med dålig sammanhållning. En storasyster som tycker sig ha rätt till sommarhuset för att hon varit där mest. En lillasyster och en lillebror som bara vill sälja. Ja, det är upptakten till Fredrikssons bok som börjar lite småsegt men som växer och när boken är slut tycker jag verkligen att det varit en bra läsupplevelse. Det är sårade känslor och småtramsiga beteenden (som emellanåt är skrämmande lätt att känna igen sig i), sommarångest och fejkade leenden. Det känns väldigt äkta, som en liten bit av verkligheten förtäckt i fiktion. Jag säger tack för tipset, Mind the Book!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0