En helg i Helsingborg



Hittade den här skylten i ett skyltfönster i Helsingborgs centrum och tänkte: ja, precis just så! Struntade helt i dieten och gick säkert upp det jag gått ner, men vem ställer sig på vågen efter en mysig helg med älsklingen?



En tripp över sundet och ett besök på Louisiana ingick i planerna och vi inledde med en tur utomhus bland skulpturerna och njöt av havsutsikten. Inomhus visades två mycket intressanta utställningar - den ena om avantgardistiska kvinnliga konstnärer runt 1920-30 och den andra med foton i det riktigt stora formatet av Andreas Gursky. Klart värt ett besök om ni är i närheten. (Och som en liten flirt med modebloggandet kan jag säga att Marc O´Polos vårkollektion har hämtat inspiration från en av kvinnorna i utställningen - Sonia Delaunay.) 



Efter en lång dag med många intryck och en mycket god indisk middag med en underbart stark vindaloo, landade vi i den mysiga hotellobbyn på Hotell Viking, drack en kopp te och lät August och Selma hålla ett vakande öga på oss.



Även på söndagen ägnade vi oss åt kulturella aktiviteter inledningsvis och besökte Dunkers Kulturhus. Utställningen "Under stor press" lärde mig massor om grafisk konst, som jag inte visst något alls om insåg jag ... och i utställningen "Mer passion" fick vi möta sjutton unga konstnärer och deras tolkning av passion. Mycket glad att vi gick dit! Det finns även en serieutställning av Sara Granér, men serier är inte riktigt min grej. Videokonsten "So you think you're a pine tree" var dock oväntat sevärd och tänkvärd.   



Lite kommers fick avsluta vår helg - även älsklingen måste ju få en dos av det han älskar mest! :) Väla Centrum är verkligen stort och vi kommer säkert att åka tillbaka, men just denna gång gav jag upp shoppandet rätt snabbt och intog istället en hörna på ett av kaféerna och plockade fram en medhavd bok. Latte och pocket - that's me!

Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

vilken perfekt helg med många nya intryck!

älskar H-borg, Dunkers, Louisiana, avantgarde m.m.

2012-02-29 @ 11:25:50
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Anne

Ja en helg "på" din älskling låter ju inte helt fel...vad man nu menar med det...freudiansk felskrivning? Hihi :-)

2012-02-29 @ 12:59:07
Postat av: Anonym

Haha - måste nog börja korrekturläsa min blogg! Med älsklingen, inget på! :)



Helsingborg är en väldigt trevlig stad. Skulle gärna flytta dit!

2012-02-29 @ 15:57:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0