bokbloggsjerka 10 - 13 februari

Annikas fråga i bokbloggsjerkan den här veckan handlar om recensioner:

Vad tycker du om att läsa i en recension (förutom själva recensionen då): författarinformation, ev. filmatiseringar, länkar till sidor som t. ex. Goodreads, Boktipset etc? Kort sagt: hur ser den ultimata recensionen ut enligt dig?

Frågan får lite olika svar beroende på var recensionen publiceras. Om det är i någon av de två stora morgontidningarna vill jag gärna att det är en ingående recension som tar upp bokens styrkor och svagheter, relevant information om författarens övriga verk och ev. koppling till den aktuella boken. Gillar starkt när de grottar ner sig i karaktärsbeskrivningar.

Om det istället rör sig om recensioner på bokbloggar (vilket är det jag läser allra mest) är det viktigt att de är personliga. Alla bokbloggar gör på lite olika sätt och det är det som är charmen. Uppskattar också om det är en recension som tydligt utgår från bloggarens egna, högst personliga åsikt. Jag tycker inte  att det alltid behöver vara en klassisk recension där man går igenom bäde innehåll och kommenterar detta. Ibland är det kul att bara läsa om en känsla som boken väckte eller liknande (en typ av recension jag själv är mycket dålig på att skriva). Jag har inget som helst behov av länkar i bokrecensioner, däremot vill jag gärna se en bild på boken. Gillar ju det där med omslag som bekant. :)

Jag är nog rätt flexibelt inställd till recensioner och tycker om att det blir på lite olika sätt i bokbloggsvärlden.


Kommentarer
Postat av: Monika

Det är ju lite det som är charmen med bokbloggar, alla gör på sitt eget sätt och då blir det per automatik personligt.

2012-02-11 @ 14:22:24
URL: http://bokslut.blogspot.com
Postat av: Anna

Du har rätt i det att man förväntar sig olika beroende på var den publiceras, jag har olika förväntningar på morgontidningen och bokbloggen och det är bra! Många röster ger en flerstämmig bild = bra!

2012-02-12 @ 12:02:49
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Boklusen

Ja, visst är det roligt att vi skriver lite olika allihopa! Det är en del av charmen med alla bokbloggar!

2012-02-12 @ 13:37:46
URL: http://boklusensbokblogg.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Personligt och flerstämmigt - visst är det så man helst vill att böcker presenteras!

2012-02-12 @ 16:27:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0