tematrio - världsböcker




Tematrion på Världsbokdagen handlar passande nog om världsböcker. Lyran lämnar det upp till oss att tolka begreppet världsböcker och jag har valt böcker som handlar om världen utanför västeuropa och tagit mig på en boklig resa till Pakistan, Iran och Etiopien.

1. De dansande flickorna i Lahore av Louise Brown. Brown, brittisk sociologi, bodde till och från under fyra år i bordellkvarten i den pakistanska staden Lahore och lärde känna de kvinnor vi möter i boken. Boken är personlig och det är omöjligt att inte bli berörd, att inte bli arg. Det är sexuellt förtryck och socialt arv i en otäck kombination.

2. Under lejonets blick av Maaza Mengiste. Jag hade faktiskt lite svårt för den här boken eftersom jag hela tiden kände att jag inte hade det historiska sammanhanget klart för mig. Etiopiens nutidshistoria är inte mitt specialområde direkt. Bortsett från det så är det egentligen en riktigt bra bok med stundtals riktigt obehagliga scener från inbördeskrigets härjningar.

3. Älskar du någon annan av? av Azar Mahloujian blandar politik, förtryck och opposition med en vemodig kärlekshistoria och vi får en lite inblick i hur livet som kvinna i Iran kan vara och också om hur det är att försöka hitta sin plats i ett nytt land. 

De dansande flickorna i Lahore : en sann berättelse om kärlek och drömmar till salu (pocket)  Under lejonets blick (pocket)  Älskar du någon annan? (e-bok) 
    

Kommentarer
Postat av: BokMamma

Böckerna som du skriver om har jag faktiskt aldrig hört talas om. Farligt att surfa runt såhär man får ju så mycket tips och bokhögarna bara växer.

2012-04-23 @ 19:06:54
URL: http://bokmamma.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Bokbloggosfären ger farligt många boktips! Skulle jag skriva upp alla böcker jag blir nyfiken på att läsa skulle listan vara närmare en kilometer lång ... :)

2012-04-23 @ 19:36:54
Postat av: Sara Pepparkaka

Etiopien har bestämt inte blivit representerad i min FN-utmaning ännu. Här fanns ju nåt att lägga på minnet till den!

2012-04-23 @ 21:35:19
URL: http://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com
Postat av: Anna

Under lejonets blick tyckte jag mycket om, det är en fin historielektion på köpet

2012-04-23 @ 22:20:23
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/
Postat av: blogg_bohemen

Det är verkligen en historielektion och en påminnelse om hur mycket det finns att lära om världen. Skulle jag läsa om boken skulle jag nog uppskatta boken mer än vad jag gjorde vid första läsningen.

2012-04-23 @ 22:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0